در این گزارش آمده است:تاریخ بار دیگر ورق می خورد و باز تو روایتگر حکایتی می شوی که قرن هاست از دل یک حماسه برخاسته و حالا سال هاست تو راوی حکایتی و عاشقانه به میدان می آیی تا تصویرگر رشادت ها و دلیری های مردانی از جنس شور و شعور باشی. حکایت با صف آرایی دو گروه«امام خوان» و «شمر خوان» در مقابل هم آغاز می شود و تعزیه با ناله‌ها و گریه های مردم برای مظلومیت امام حسین(ع) جان می گیرد و غمی غریب بر فضا حاکم می شود؛ آن وقتی که سرها بر نیزه است. لحظه به لحظه بر جمعیت و ازدحام مردم افزوده می شود و تو درست در نقطه اوج ماجرا هنگام آتش زدن خیمه ها و شنیدن صدای پای ستوران تعزیه را به پایان می رسانی؛ صدایی که قرن هاست در تاریخ پیچیده است.40 سالی می شود که با مخالف خوانی و موافق خوانی در مناسبت های مختلف هنرنمایی می کند و این گونه برای حفظ این هنر آیینی و سنتی که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده گام بر می دارد.
«کمالی» فرا رسیدن ماه محرم را فرصتی می داند برای این که این هنر مردمی رسالت خود را ایفا کند، اما بر این باور است که این هنر مردمی دیگر رنگ گذشته را ندارد و کم رنگ بودن حمایت ها، رغبتی برای فعالان این عرصه نگذاشته است.
او از این که هنرمندان تعزیه فضایی برای اجرا و هنرنمایی ندارند، سخن می گوید و بیمه نبودن هنرمندان را از دیگر مشکلاتی می داند که سد راه فعالیت عاشقان به هنر تعزیه خوانی شده است.
از نگاه این هنرمند تعزیه خوان، وجود نسخه های قدیمی فرصت خوبی را برای فعالان این عرصه فراهم می کند اما نامساعد بودن شرایط اقتصادی، مانعی جدی برای فعالیت علاقه مندان است.
با این همه او از روزهایی می گوید که در ماه محرم تعزیه خوانی در مناطق مختلف استان اجرا می شد، اما دیرزمانی است که به گفته او به خاطر این که تعزیه خوانی رنگ نظارت به خود گرفته است شاهد پراکندگی هنرمندان تعزیه خوان هستیم، اما این بدان معنا نیست که نیاز به حمایت دستگاه های دولتی نداریم.
او خواستار رونق بخشیدن به هنر تعزیه خوانی از سوی دستگاه های دولتی می شود و این اتفاق را در ایجاد انگیزه برای فعالیت علاقه مندان تاثیرگذار می داند.
او نقدی هم بر حمایت دستگاه ها از هنر موسیقی دارد و می افزاید: کاش از تعزیه خوانی که هنری مردمی و انسان ساز است، کمی حمایت شود.
او بر این باور است که از استقبال جوان ها برای فعالیت در هنر تعزیه خوانی کاسته نشده است.
«نامور» که عمری را پای تعزیه خوانی گذاشته و به راهی که پیش گرفته است افتخار می کند از این که تعزیه خوانی بسیار مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته سخن می گوید.
او از هزینه های سنگین برای تهیه ابزار و لوازم تعزیه می گوید که در اجرای یک تعزیه خوب تاثیرگذار است.
این هنرمند تعزیه خوان از غربت این هنر تا آن جایی سخن می گوید که بعد از این همه سال، فضایی برای به تصویر کشیدن واقعه ای که جلوه ای از حق خواهی است، وجود ندارد و در همین باره می گوید: با وجود پیگیری های مکرر حتی از شورای شهر، نتوانستیم بخشی از رسالت این هنر را که بازسازی بخشی از وقایع کربلاست، پیاده کنیم.
«ولی پور» که حالا 19 سال از فعالیتش در هنر تعزیه خوانی می گذرد، از این که مسئولان همکاری چندانی برای برگزاری این مجالس ندارند، سخن می گوید و می افزاید: سال هاست پیگیر بیمه از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم اما سنگ اندازی ها باعث شده نتوانیم از کم ترین امکانات حمایتی بهره مند شویم. از همان کودکی پای مجالس تعزیه می نشست و شبیه خوانی را تماشا می کرد، او حالا سال هاست با هنرمندی تمام تعزیه خوانی می کند و مجالس متعددی را می گرداند. هنرمندی که نمی خواهد نامی از او روی کاغذ حک شود، این بار راوی داستان غربت هنرمندان تعزیه خوان است و می افزاید: با این که بیشتر فعالان این عرصه را پیش کسوتان هنر تعزیه تشکیل می دهند اما تاکنون شاهد هیچ گونه حمایت مادی و معنوی متولیان امر نبوده ایم و فعالان این عرصه بیمه نیستند.
این هنرمند پیش کسوت کم توجهی مسئولان به این هنر را عاملی برای کم رنگ شدن فعالیت هنرمندان علاقه مند به تعزیه خوانی می داند و می گوید: رونق مجالس تعزیه نیازمند همکاری مسئولان شهرستان با هنرمندان تعزیه است و شاید بتوان گفت که تنها انتظار ما نشستن مسئولان پای مجالس تعزیه است.
سرپرست معاونت هنری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی هم از فعالیت 4 ساله انجمن تعزیه‌خوانی سخن می گوید که حاصل آن برگزاری چندین سوگواره استانی و شهرستانی است و علاوه ‌بر آن، 370 نفر از تعزیه‌خوانان استان شناسایی شده و کارت فعالیت دریافت کرده‌اند.
«حیدری» بیمه 16 نفر از تعزیه خوان ها را از دیگر اقدامات حمایتی انجام گرفته بیان می کند و در دست اقدام بودن بیمه چندین نفر از دیگر تعزیه خوان ها را نشان از تلاش برای ساماندهی وضعیت هنر تعزیه خوانی می داند. او البته به نیازهای آموزشی برای ارتقای سطح کیفی هنر تعزیه خوانی هم اشاره می کند و به فعالان این حوزه، خبر برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه موسیقی تعزیه و آشنایی با سرفصل‌های جدید در ماه محرم را می دهد.
«حیدری» پیگیری بیمه و مستمری هنرمندان، تشکیل کارگروه استانی متشکل از دستگاه های مختلف اجرایی و ایجاد فضای رسانه ای در استان در راستای شناساندن هنرمندان تعزیه و ظرفیت های این هنر را از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی اداره کل بیان می کند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.