سید اصغر مطهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مطالعه اولیه برای ثبت منطقه گلیل و سرانی به عنوان ذخیره گاه زیست کره انجام شده و به تایید نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی و نیز فرماندار این شهرستان رسیده است.
وی افزود: برای انجام مطالعات در این زمینه، 500 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: فرم ها و اسناد مربوط به معرفی منطقه گلیل و سرانی به عنوان ذخیره گاه زیست کره پس از تایید استاندار تا 10 روز دیگر به تهران ارسال می شود.
وی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با پیگیری های لازم، ثبت این منطقه به عنوان زیست کره در یونسکو نیز به تایید برسد تا بتوانیم از حمایت های معنوی و مادی بین المللی برای اجرایی شدن برنامه های مربوط به آن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در طول برنامه ششم توسعه هر ساله اعتباراتی برای اجرای برنامه های مربوط به ذخیرگاه زیست کره در استان اختصاص پیدا می کند افزود: این امر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز مصوب شده است و امید می رود بتوانیم تا سال 97 برنامه های مزبور را اجرایی کنیم.
وی گفت: ذخیره گاه های زیست کره با رویکرد استفاده از روش های نوین برای مدیریت مناطق حفاظت شده و نیز عرصه های طبیعی تعریف می شوند و تلاش بر این است تا صیانت و محافظت از این عرصه ها و نیز بهره برداری از ظرفیت های موجود در این مناطق با مشارکت های مردمی انجام شود.
منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با 18 هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.
منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب‌های تند و دره‌های عمیق و صخره‌های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه‌های موسوم به 'کپه داغ' را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.
گلیل و سرانی در 60 کیلومتری شهر شیروان قرار دارد. این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال، 27 تیرماه سال 50 منطقه حفاظت شده اعلام شد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.