به گزارش ایرنا گزارش ها حاکی از این است که این روزها بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله در روستاهای این استان شتاب گرفته است و روستاییان کمر همت بسته و در تکاپو برای ایجاد سرپناه هستند.
در این تکاپو، روستاییان تلاش دارند تا گوی سبقت را در ساخت منزل از همسایه خود بربایند و در این رقابت شور و شادابی ویژه ای در روستاها حاکم شده است.
یکی از اهالی روستای قصر قجر از توابع شهرستان بجنورد در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تا چند وقت پیش مشغول جمع آوری محصولات کشاورزی بودیم اما مدتی است که از این امور فارغ شده ایم و به ساخت و ساز و بازسازی منزل آسیب دیده خود مبادرت داریم.
علی یزدانی اظهار کرد: اکنون در این روستا، اهالی تلاش دارند تا دیوار منزل خود را زودتر از همسایه خود بالا ببرند و سقف منزل را به سرعت ایجاد کنند البته در این میان همکاری و شور و نشاط نیز در میان همسایگان مشاهده می شود و در اجرای کارها همدیگر را یاری می رسانند.
وی افزود: با اعتباراتی که دولت برای بازسازی واحدهای مسکونی داده، کار ساخت خانه ها شتاب گرفته است و بر دل های خسته خسارت دیدگان مرهم گذاشته شده است.
یکی دیگر از ساکنان روستای زلزله زده در شهرستان بجنورد با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه حمایت از بازسازی مناطق زلزله زده انجام شده است گفت: با حمایت های اعتباری بنیاد مسکن، توانسته ایم به اجرای ساخت منزل شتاب دهیم.
وی با ابراز خرسندی از حمایت های دولت برای بازسازی منزل آسیب دیده اش افزود: با تلاش مردم و کمک های مسئولان، امید می رود تا پیش از سرما بیشتر مردم روستا در منزل بازسازی شده خود ساکن شوند.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مسئولان در این استان، در زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال، 14 هزار و 509 واحد مسکونی در 77 روستا و 2 شهر استان خسارت دیدند.
در این حادثه 2 هزار و 429 واحد در روستاها به علت شدت زلزله باید تخریب و نوسازی شوند و در شهرها نیز 2 هزار و 500 واحد باید تخریب شوند.
در روستاهای استان 2 هزار و 80 واحد مسکونی و در شهرها هفت هزار و 500 واحد مسکونی نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

* تاخیر در پرداخت اعتبارات مصوب بازسازی مناطق زلزله زده
معاون عمرانی فرماندار شهرستان بجنورد در این باره گفت: یکی از دغدغه های ما برای بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله، تاخیر در پرداخت اعتبارات مصوب در این زمینه است.
هادی خودنیا اظهار کرد: در این باره هیئت دولت اعتبارات خوبی را مصوب و ابلاغ کرده است اما هنوز به دست ما نرسیده است.
وی افزود: یکی دیگر از دغدغه ها، تامین ضامن برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان بود که این مشکل اکنون حل شده است و این تسهیلات به صورت ضامن زنجیره ای پرداخت می شود.
به گفته وی تاکنون یکهزار و 700 پرونده برای بازسازی منازل روستاییان در این شهرستان تشکیل و 547 واحد به بانک معرفی شده است که از این تعداد 500 پرونده منجر به انعقاد قرار داد شده است.
خودنیا تصریح کرد: اکنون 865 واحد در مرحله پی کنی، 676 واحد در مرحله فونداسیون، 370 واحد در مرحله اسکلت و 104 واحد در مرحله سقف است.

* مردم برای بازسای منازل بیشتر پای کار باشند
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این باره گفت: یکی از درخواست ها برای شتاب دادن به بازسازی ها مشارکت مردم برای بازسازی است و از مردم انتظار می رود پای کار باشند البته در برخی روستاها این همکاری بسیار خوب است.
علی محمدی بر استفاده از مصالح استاندارد و مرغوب در بازسازی منازل در روستاها تاکید کرد و افزود: برای پیشگیری از خسارت ها در حوادث احتمالی، استفاده از مصالح مرغوب و به کار بستن ضوابط و مقررات فنی ضروری است.
وی تصریح کرد: رعایت ضوابط فنی و توجه به مقاوم سازی واحدهای مسکونی سبب می شود تا نگرانی ها برای تحمیل شدن خسارت ها در حوادث احتمالی کمتر شود.
محمدی گفت: فصل سرما پیش رو است و از کسانی که وسع مالی خوبی دارند انتظار می رود تا از زمان استفاده کنند و از منابع مالی خود برای بازسازی منزل و شتاب دادن به آن استفاده کنند تا پیش از رسیدن فصل سرما در واحدهای خود ساکن شوند.
وی با بیان اینکه کمک بلاعوض برای کمک به بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله پیش بینی شده است که از محل منابع این بنیاد تزریق می شود گفت: این کمک ها در مرحله سقف و کمک های معیشتی نیز در مرحله پایان کار داده می شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی تاکید کرد: آن دسته از افرادی که بضاعت مالی داشته باشند و نسبت به بازسازی و یا تعمیر واحد آسیب دیده اقدام کنند با ابلاغ تسهیلات، تسهیلات جایگزین اعتبارات و منابع هزینه شده می شود.
وی اظهار کرد: اطمینان داده می شود که این منابع با ابلاغ تسهیلات جایگزین می شود از این رو مردم منتظر ابلاغ تسهیلات نباشند و کارها را انجام دهند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تاکنون انعقاد قرارداد با بانک ها مطابق برنامه انجام شده است اما هنوز نگرانی هایی بابت تاخیر در ابلاغ تسهیلات وجود دارد اما بر اساس قول های داده شده، پیش از پایان این ماه در بخش شهری تسهیلات به دست می رسد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرحی که دولت به بانک مرکزی ابلاغ کرد اعتبارات بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله در روستاها نیز تامین می شود.
محمدی تصریح کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز هفته پیش، تضمین لازم را به بانک مرکزی ابلاغ کرده است و اکنون بانک مرکزی باید سهمیه بانک های عامل را اعلام کند تا با توجه به سهیمه، تسهیلات داده شود.

** 5000 تن سیمان رایگان به آسیب دیدگان زلزله اختصاص یافت
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: پنج هزار تن سیمان رایگان برای شتاب بخشیدن به ساخت و ساز واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله در این استان اختصاص یافته است.
محمدی اظهار کرد: این میزان سیمان با تفاهمی که با بنیاد مستضعفان منعقد شده، بزودی به استان می رسد.
وی افزود: البته با رایزنی های انجام شده، قرار است میزان بیشتری سیمان به صورت رایگان به بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله در این استان اختصاص یابد.
وی خاطرنشان کرد: این میزان سیمان از کارخانه سیمان کلاله تامین می شود و ماشین آلات و سایر هماهنگی ها برای انتقال سیمان به استان انجام شده است.
وی گفت: قرار است تا پیش از فرا رسیدن فصل سرما، یک هزار و 500 واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله، بازسازی و تکمیل شود.
محمدی خاطرنشان کرد: برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال، 2 هزار و 802 پرونده تشکیل شده است که 918 فقره از این پرونده ها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.
وی افزود: 845 فقره از پرونده ها منجر به انعقاد قرار داد شده، یکهزار و 305 واحد در مرحله پی کنی و یکهزار و 29 واحد در مرحله فونداسیون است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: اکنون حدود 100 واحد مسکونی پایان کار گرفته اند.
در خراسان شمالی 112 هزار خانوار در روستاها سکونت دارند که این تعداد خانوار در 103 هزار واحد مسکونی ساکن هستند.

** حمایت از بازسازی ها در مناطق شهری
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز درباره کمک های اعتباری به ساخت واحدای مسکونی خسارت دیده از زلزله در شهرها گفت: هر فرد به میزان اعیانی که دارد، از خدمات شهرداری در صدور پروانه رایگان بهره مند می شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز خدمات خود را با 60 درصد تخفیف ارائه می دهد که البته، جبران این هزینه ها را بنیاد مسکن تقبل کرده است.
حسین عظیمی اظهار کرد: متقاضیان برای ساخت طبقه بیشتر و یا زیربنای مازاد بر اعیان بنای خسارت دیده، هزینه های معمول را پرداخت می کنند.

* روستاییان برداشت محصولات کشاورزی را در اولویت قرار دادند
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تاکنون اقدامات مربوط به بهسازی مناطق زلزله در روستاها مطابق با برنامه پیش رفته است گفت: البته در مقطعی از زمان و با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی، روستاییان کمتر پای کار آمدند.
عظیمی تصریح کرد: روستاییان ترجیح دادند تا ابتدا محصولات کشاورزی را برداشت و جمع آوری کنند و سپس امور مربوط به بازسازی منازل را پیگیری کنند.
وی درباره ابلاغ اعتبارات بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله گفت: ابلاغ مصوبه فرایندی زمان بر بود و بر این اساس در شورای مدیریت بحران استان، تدبیری شد تا بخشی از اعتبارات تسهیلاتی مربوط به تسهیلات ویژه مسکن روستایی به بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله اختصاص یابد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی افزود: 750 واحد سهم استان از تسهیلات ویژه مسکن روستایی بود که تنها 40 درصد از این اعتبار ابلاغ شده بوده که درخواست شد تا 100 درصد این میزان اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: برخی بانک ها 100 درصد از سهم خود از این تسهیلات را ابلاغ کردند اما برخی هنوز ابلاغ نشده است و ما متنظر هستیم تا این اعتبارات به صورت 100 درصد به دست برسد.
عظیمی افزود: البته برهه ای از زمان جمع آوری محصولات کشاورزی در اولویت کاری روستاییان قرار گرفت و روستاییان ترجیح دادند که ابتدا محصول کشاورزی خود را جمع آوری کنند اما اکنون شاهد رقابت برای ساخت مسکن و بازسازی مسکن در مناطق هستیم و بازسازی منازل روستایی با شتاب در حال انجام است.
وی درباره تامین اعتبار برای دادن تسهیلات بازسازی به روستاییان گفت: دولت تسهیلات را ابلاغ و ضمانت های لازم را نیز ابلاغ کرده است و اکنون بانک مرکزی باید این تسهیلات را به بانک های عامل ابلاغ کند.
وی تصریح کرد: تسهیلات بازسازی مسکن حادثه دیده از زلزله در شهر و روستا با ضمانت زنجیزه ای پرداخت می شود.

* خسارت زلزله به ساکنان 77 روستا
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز گفت: در زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال، 14 هزار و 509 واحد مسکونی در 77 روستا و 2 شهر استان خسارت دیدند.
محمدحسین علی نیا اظهار کرد: در این زلزله 2 هزار و 429 واحد در روستاها به علت شدت زلزله باید تخریب و نوسازی شوند و در شهرها نیز 2 هزار و 500 واحد باید تخریب شوند.
وی با بیان اینکه در روستاهای استان 2 هزار و 80 واحد مسکونی و در شهرها هفت هزار و 500 واحد مسکونی نیاز به تعمیر پیدا کرده است گفت: شمار روستاهایی که بیشترین خسارت را در این حادثه متحمل شده اند، 50 روستا گزارش شده است.
به گفته وی برای بازسازی هر واحد خسارت دیده از زلزله در روستاها 200 میلیون ریال تسهیلات با نرخ 4 درصد و در شهرها 300 میلیون ریال تسهیلات با نرخ 5درصد اعطا می شود علاوه بر آن در روستاها 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و در شهرها 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای کمک به بازسازی مسکن های خسارت دیده استان زلزله تزریق می شود، اما هنوز اعتباری در این باره مصوب نشده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت های بیمه ای نیز برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی تا سقف 150 میلیون ریال غرامت پرداخت می کنند گفت: گلایه هایی از میزان برآوردهای شرکت های بیمه ای برای تعیین میزان خسارت ها وجود دارد که حل این مشکل در دست پیگیری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: بازسازی مناطق زلزله زده در استان تا کنون معطل مصوبه هیات دولت نمانده است و متناسب با اعتبارات، بازسازی ها انجام شده است.
وی تصریح کرد: نیازها برای بازسازی مسکن زلزله زدگان با بضاعت ما همخوانی دارد و امور مطابق با برنامه ها پیش رفته است.
وی با اشاره به ابلاغ 150 میلیارد ریال برای بازسازی مناطق زلزله زده گفت: این اعتبار ابلاغ شده اما هنوز نقدینگی نیامده است اما پروژه ها تعریف شده است که با تزریق اعتبار اجرایی می شود.

** 50 میلیارد ریال برای جابه جایی 2 روستا
علی نیا تصریح کرد: 50 میلیارد برای جابه جایی 2 روستای خسارت دیده از زلزله مصوب شده است و بر این اساس روستای پسرکانلو از توابع شهرستان بجنورد و روستای قره چای از توابع شهرستان مانه و سملقان به علت مشکلات رانش زمین و مشکلات ناشی از زلزله اردیبهشت ماه، جابه جا می شوند و برای تامین زیرساخت های لازم در این زمینه، 50 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.
وی گفت: 100 میلیارد ریال نیز برای جبران خسارت هایی که به تاسیسات زیر بنایی مصوب شد، البته خسارت وارد شده به تاسیسات زیربنایی، بیشتر از میزانی است که ابلاغ شده است.
وی اظهار کرد: 100 میلیارد اعتبار نیز به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان اعتبارات هزینه ای بابت آواربرداری، صدور پروانه نظام مهندسی و کمک به سایر موارد در روستاها مصوب شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در روستاهای آسیب دیده از زلزله، طرح هادی روستا نیز همزمان با بازسازی مسکن انجام می شود.
وی تصریح کرد: 780 میلیارد ریال کمک بلاعوض، هزینه ای و تملک دارایی و 2 هزار و 830 میلیارد ریال برای تعمیر و بازسازی مسکن شهری و روستایی تزریق می شود که بر این اساس میزان اعتباری که برای کمک به زلزله زدگان این استان مصوب شده، سه هزار و 610 میلیارد ریال است.

* 100 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی برای احیای کسب و کار زلزله زدگان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از ابلاغ 100 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی برای احیای کسب و کار زلزله زدگان این استان خبر داد.
علی نیا اظهار کرد: به دستور استاندار خراسان شمالی و پیگیری صندوق کارآفرینی امید استان 100 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع این صندوق برای احیای کسب و کارهای زلزله زدگان خراسان شمالی تخصیص یافته است.
وی افزود: یکی از مشکلات برای جذب این اعتبارات تسهیلاتی، این است که متقاضیان باید ضامن معتبر معرفی کنند که این امر دریافت این اعتبارت را با مشکل روبه رو کرده است.
علی نیا اظهار کرد: هنوز نتوانستیم مشکل تامین ضامن را برای دریافت این اعتبارات تسهیلاتی حل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: شماری از افراد که ضامن داشته اند کار خود را پیش برده اند اما دیگر متقاضیان هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: با احتساب این اعتبار، میزان کمک های دولت به زلزله زدگان این استان به سه هزار و 710 میلیارد ریال می رسد.
استاندار خراسان شمالی هم گفت: با برنامه ریزی های انجام شده یک هزار واحد مسکونی به زلزله زدگان این استان قبل از فرا رسیدن فصل سرما تحویل می شود.
محمدرضا صالحی اظهار کرد: هم اکنون ساخت 310 واحد از منازل خسارت دیده به مرحله سقف رسیده است که عملیات اجرایی آن بزودی پایان می یابد.
وی به بیمه منازل مسکونی روستاییان در این استان اشاره کرد و افزود: تمام منازل روستایی این استان در برابر حوادث بیمه است و اگر مسکن روستاییان بیمه نمی شد با توجه به زلزله های چند ماه گذشته با مشکلات بیشتری مواجه می شدیم.
زلزله 5.7 ریشتری 23 اردیبهشت ماه امسال موجب کشته شدن 2 نفر و مصدومیت بیش از 400نفر شد که خسارت عمده هم به تاسیسات زیربنایی و واحدهای مسکونی در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان وارد کرد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.