به گزارش ایرنا سیدمحمد بطحایی روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه بنای30 هزار واحد آموزشی و ادارات، استحکام لازم را ندارند، گفت: این فضاها باید تخریب و بازسازی شوند و یکی از برنامه های وزارتخانه در دولت دوازدهم، پیگیری برای نظام تضمین کیفیت است.
وی گفت: باید بتوانیم آموزش و پرورش را به حد استانداردی از کیفیت برسانیم و در این زمینه یک مولفه، ارتقای کیفیت در بناها و تجهیزات است.

* آموزش و پرورش نباید وارد حاشیه ها شود
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره اثرپذیری فعالیت های این نهاد از گرایش های سیاسی گفت: این، یک چالش اساسی در آموزش و پرورش است و همان گونه که رهبر معظم انقلاب مطرح فرمودند، آموزش و پرورش باید از هر گونه حاشیه به دور باشد زیرا حاشیه ها این وزارتخانه را از تمرکز بر رسالت اصلی خود دور می کند.
وی تصریح کرد: ماموریت اصلی آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت فرزندان است که باید به آن بپردازیم بنابراین تعلقات سیاسی و گرایش های سایسی نباید وارد عرصه آموزش و پرورش شوند و اگر فردی در ستاد داوطلبی بوده و نیروی شایسته ای است، نباید به خاطر سلیقه های سیاسی مورد کم توجهی قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا دولت دوازدهم با پرهیز از حاشیه ها به متن اصلی که همان آموزش و پرورش است، بپردازد.

*قومیت ها جزو لاینفک هویت ملی هستند
وزیر آموزش و پرورش درباره حمایت از قومیت ها و لهجه های مخلتف در آموزش و پرورش گفت: قومیت ها و گویش های متفاوت که در کشور وجود دارد، جزو لاینفک هویت ملی ما است و نمی توانیم نسبت به آن بی توجه باشیم.
بطحایی افزود: قانون اساسی نیز بر آموزش زبان های بومی و محلی تاکید دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این باره اعلام کرده که موضوع در دستور کار است و ما منتظر هستیم تا این شورا به عنوان تعیین کننده و مرجع سیاست گذاری کلان کشور، این امر را تعیین تکلیف کند تا برنامه ها را دنبال کنیم.

*معیشت، دغدغه بسیاری از فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش در باره دغدغه معلمان برای معیشت گفت: معیشت، یکی از دغدغه بسیاری از فرهنگیان است و در این زمینه ارتقای منزلت فرهنگیان جزو اولین برنامه های ما است و در قانون نیز رتبه بندی فرهنگیان و تعیین نظام پرداخت ویژه برای فرهنگیان مورد توجه است.
وی خاطرنشان کرد: در این باره پیش نویس تهیه شده بود که باید بازنگری شود، در یکی دو ماه آینده، لایحه ای به مجلس ارسال می شود که در این لایحه سنجش صلاحیت های حرفه ای مورد توجه است و متناسب با این سنجش ها پرداخت ها انجام می شود.
وی تاکید کرد: فردی که اثر گذاری بیشتری در آموزش و پروش دارد باید از پرداختی بیشتری برخوردار شود و متناسب با اثرگذرای ها، پردخت ها هم افزایش می یابد.
بطحایی گفت: اولین برنامه ای که برای صیانت از منزلت و شان معلم دنبال می شود، نظام رتبه بندی است که مقدمات آن تهیه شده است و در یکی دوماه دیگر به مجلس ارائه می شود.

* توجه به ترویج فرهنگ ایثار و ظلم ستیزی
وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه های آموزش و پرورش دولت دوازدهم برای ارتقای جایگاه ارزش های دینی در جامعه اظهار کرد: تعمیق روحیه انقلابی، ظلم ستیزی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش آموزان از اولویت های مهم این وزارتخانه است البته، این امر یکی از وظایف جدی آموزش و پرورش است و بخشی از این رسالت در کتاب های درسی آموزشی محقق می شود و بخشی نیز در برنامه های آموشی و تربیتی باید مورد توجه قرار گیرد و در این باره گام های بزرگی خواهیم برداشت.
بطحایی همچنین بر ایجاد فضای با نشاط در مدارس تاکید کرد و گفت: بانشاط کردن فضای مدارس برای دانش آموزان مورد تاکید ما است و باید بتوانیم فضای مدارس را با نشاط کنیم.
وی تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که در این باره پیش گرفته شده است، کانون مدرسه است.

*برنامه های کانون مدرسه متوقف نمی شود
وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه های کانون مدرسه نه تنها متوقف نمی شود بلکه با برنامه زیزی انجام شده با حجم بیشتری نسبت به گذشته ادامه پیدا می کند.
وی درباره استخدام مربیان کانون پرورش فکری کودکان گفت: این مربیان مشمول قانون مجلس برای به کارگیری نشدند زیرا در قانون مصوب مجلس تصریح شده بود که مربیان پیش دبستانی مشمول جذب شوند و به همین لحاظ، این مربیان نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.
بطحایی اظهار کرد: البته برای بیمه این مربیان پیگیری های لازم انجام می شود.

*جوان گرایی، رویکرد آموزش و پرروش دولت دوازدهم
وزیر آموزش و پرورش در باره کمبود نیروی معلم در مدارس گفت: یکی از مشکلات ما ساماندهی نیروی انسانی است به طوری که در جایی، نیرو در یک رشته مازاد است اما در منطقه ای دیگر همان رشته کمبود داریم البته تلاش داریم تا این امر سامان پیدا کند.
وی جوان گرایی را از رویکردهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: یکی از رویکردهای آموزش و پرروش دولت دوازدهم این است که در همه رده های مدیریتی از نیروهای جوان استفاده کنیم البته این به این معنا نیست که از تجربه نیروهای باتجربه استفاده نکنیم.
وی درباره معلمان حق التدرسی گفت: به کارگیری نیروهای حق التدریس نیازمند استفاده از ملاحظات تخصصی است تا در قالب تصویب قانون مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر این ملاحظه ها رعایت نشود منجر به کاهش و افت کیفت در آموزش خواهد شد.
وزیر آموزش و پرروش درباره گلایه ها از شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه گفت: در این زمینه بدسلیقگی در ارسال بخش نامه صورت گرفته بود که سوء تفاهم هایی را نیز ایجاد کرده بود که با توضیحات مرکز برنامه ریزی این وزارت خانه، سوء تفاهم ها برطرف شد.
* اخبار ایرنا در کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس همگان است.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.