به گزارش ایرنا هادی قوامی شامگاه پنجشنبه در آئین تجلیل و تکریم استاد احمد شاهد اظهار کرد: شیوه زندگی مردم چرا تغییر پیدا کرده است، چرا هم اکنون سطحی نگر شده ایم، شیوه و میراث گذشتگان را متاسفانه فراموش کرده و در این آشفته بازار به حاشیه رفته اند.
وی از اندیشمندان و صاحبان قلم خواست تا سبک زندگی مردم در دوران مختلف را بررسی کنند و افزود: به عنوان مثال باید به دوران مختلف تاریخی بلقیس اسفراین پرداخته شود و سبک زندگی مردم باید در آن دوران تشریح شود.
وی افزود: به عنوان مثال مردم در این قلعه در دورانی با طبیعت مهربان بودند، از طبیعت شادابی می گرفتند و روش استفاده از آب به شکل مناسب بود اما هم اکنون با طبیعت نامهربان شده ایم، زباله زیاد تولید می کنیم.
قوامی اظهار کرد: خراسان در دوران مختلف تاریخی مورد هجمه های مختلفی قرار گرفته و بخش زیادی از میراث ان ویران شده است هم اکنون باید این مهم توسط نویسندگان و پژوهشگران پرداخته شود.
وی اظهار کرد: استاد شاهد احمد در طول زندگیش در حوزه های مختلف فرهنگی تلاش های زیادی داشته است و هم اکنون جزو مفاخر استان است.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این آیین گرامیداشت گفت: نمایندگان واقعی فرهنگ هر جامعه، متفکران، هنرمندان، شاعران و نویسندگان آن جامعه هستند.
حسین فرخنده افزود: چراکه ریشه در تاریخ کشورشان دارند و این تاریخ هر قوم و هر کشوری است که به افراد آن اجازه می دهد با کشور خود آشنا و مانوس تر باشند. هر حرکت اجتماعی و فرهنگی صرفاً بر مسیر تجربیات، آموخته ها و معرفت های پیشین امکان پذیر است.
استاد احمد شاهد، شاعر، پژوهشگر و ادیب برجسته استان از زمره کسانی است که آثارش چنین امکانی برای ما فراهم می آورد.
وی ریشه در تفکر ایرانی و اسلامی خود دارد و مساله او شناخت گذشته ای است که می تواند آینده درخشانی برای کشور و استان فراهم آورد. شاهد از سلاله اندیشمندان، شاعران و متفکرانی است که از سده های نخستین اسلامی با نام اسفراینی شناخته می شوند که با آثار تاریخی و سنت تاریخی اسلامی – ایرانی مانوس است. این انس سرمنشاء پدید آمدن آثار و نوشته های خود اوست.
بی شک آثار استاد شاهد در زمینه تاریخ اسفراین و سایر مطالعاتش به غنای فرهنگی و تاریخی استان افزوده است و تامل دیگران در آن می تواند راهگشا و سرآغاز مطالعاتی نو در این عرصه باشد.
وی گفت: در وجود استاد شاهد دو چیز هست که نگارنده را به تحسین وا می دارد. یکی شور و نشاط و سرزندگی اوست که نیاز جامعه امروز ماست. دیگری عطش او به بیان عزت و اعتماد به نفس ملی از طریق نوشتن، نقل وقایع و حوادث تاریخی و رونمایی از نوشته های کهن اسلامی و ایرانی است.
مراسم آئین تجلیل و تکریم از استاد احمد شاهد شاعر، ادیب و پژوهشگر خراسان شمالی امروز در محل سالن اجتماعات بانک ملی برگزار شد.
3007/ 1744 / خبرنگار: ربابه صانعی **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.