حسن وحید روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توزیع و کاشت دو هزار و 500 اصله نهال گلدانی زرشک کوهی در روستای سرداب از توابع شهرستان شیروان از دیگر اقداماتی است که در روستاهای پایلوت پروژه منارید انجام شده است.
وی با اشاره به اجرای پروژه های معیشتی با همکاری بخش خصوصی گفت: در روستای قتلیش از توابع شهرستان بجنورد، طرح تبدیل نوغان به نخ ابریشم و ایجاد صنایع دستی ابریشم بافی با 185 میلیون ریال اجرایی شده و برای 54 نفر اشتغال شده است.
وی خاطرنشان کرد: در شهرستان شیروان درروستای تفتازان، طرح ایجاد صنایع دستی، نساجی و کفاشی در دستور کار قرار گرفت این طرح با 125 میلیون ریال اجرا شد که برای 25 نفر شغل ایجاد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: با اجرای طرح ایجاد معیشت پته دوزی در روستای قلهک با 35 میلیون ریال برای 40 نفراشتغال ایجاد شده است.
وی گفت: طرح ایجاد معیشت ریسندگی، قالی بافی و گلیم بافی در روستای سرداب با 275 میلیون ریال توانست برای 68 نفر شغل ایجاد کند.
وحید خاطرنشان کرد: در روستای بربرقلعه و تازه قلعه مانه و سملقان طرح ایجاد معیشت پته دوزی با40 میلیون ریال اعتبار و ایجاد شغل برای 50نفر از دیگر طرح های معیشتی در روستاهای پایلوت پروژه منارید است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اجرای پروژه های عمرانی با مشارکت جوامع محلی روستاهای پایلوت پروژه منارید گفت: ساخت آبشخور درروستای قتلیش با 125 میلیون ریال اعتبار، ساخت کانال بتنی انتقال آب در روستای تفاتازان با 390 میلیون ریال اعتبار، ساخت کانال بتنی انتقال آب در روستای قلهک با 400 میلیون ریال و ساخت کانال بتنی انتقال آب در روستای بربرقلعه و تازه قلعه با 400 میلیون ریال اعتبار از جمله این طرح ها است.
وحید گفت: پروژه بین المللی منارید استان خراسان شمالی در پنج روستای تفتازان، سرداب و قلهک در شهرستان شیروان، روستای قتلیش در شهرستان بجنورد و روستای بربرقلعه تازه قلعه در شهرستان مانه و سملقان در حال اجرا است.
به گفته وی 47 آبادی و مناطق سکونتگاهی بالای 20 خانوار محدوده پروژه شامل اجرای پروژه است که از این تعداد 23 روستا در شهرستان شیروان، 20 روستا در شهرستان بجنورد و چهار روستا در شهرستان مانه و سملقان است.
وحید، تشکیل کارگاه های آموزشی، توانمندسازی و ظرفیت سازی جوامع محلی توسط تسهیلگران پروژه به میزان 18 هزار ساعت و توزیع 17 عدد تنور گازی در روستای بربرقلعه و تازه قلعه شهرستان مانه و سملقان را از دیگر اقدامات انجام شده در پروژه منارید عنوان کرد.
وی با اشاره به ایجاد انسجام و مشارکت مردمی با تشکیل پنج گروه برنامه ریزی و توسعه افزود: این گروه ها متشکل از سرگروه های اعضای خرد است که دارای 82 گروه و 882 نفر عضو است.
وحید اظهار کرد: دوره های آموزشی در روستاهای پایلوت پروژه در زمینه های پرواربندی، اصلاح نژاد دام، کشت گل محمدی، شناسایی گیاهان دارویی، کشت زعفران، پرورش مرغ، مبارزه با امراض و آفات گیاهی و جانوری، بهداشت خانواده، تغذیه سالم، بهداشت روان- افسردگی به میزان هشت هزار و 500نفرساعت برگزار شده است.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185 / 1744خبرنگار: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.