عبدالله یوسفی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون در سامانه های سنتی آبیاری میانگین راندمان انتقال آب حدود 30 تا 35 درصد است اظهار کرد: با طرح هایی که اجرا شده میانگین راندمان انتقال آب در استان 42 درصد است.
وی گفت: این میزان در سطح کشور 44 درصد است که خراسان شمالی 2 درصد به میانگین کشوری در زمینه راندمان انتقال آب عقب است.
وی گفت: هم اکنون 50 هزار هکتار از اراضی آبی استان مستعد اجرای سامانه های نوین آبیاری است که تاکنون 22 هزار هکتار زیرپوشش سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته است.
یوسفی با بیان اینکه در روش هایی که منجر به استقرار سامانه های آبیاری بارانی می شود راندمان آبیاری از 42 درصد به 70 درصد افزایش پیدا می کند افزود: در سامانه های قطره ای تا 90 درصد راندمان انتقال آب افزایش پیدا می کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بدین ترتیب در سامانه آبیاری قطره ای راندمان انتقال آب 2 برابر ارتقا پیدا می کند و در هر هکتاری که این طرح اجرا شود به طور متوسط چهار هزار و 400 متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
وی از تخصیص 380 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح طی سال جاری خبر داد و گفت: با این اعتبار می توان 6 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا کرد.
در استان خراسان شمالی سالانه بیش از یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول باغی، زراعی و دامی تولید می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.