جعفر حجی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ذخیره آب پشت سد بیدواز پیش از بارندگی های هفته گذشته ۸ میلیون مترمکعب بوده که بارندگی های مناسب هفته گذشته آنرا ۲۰ درصد افزایش داد.

وی با اشاره به وضعیت خوب بارش در این شهرستان که از سال گذشته آغاز شده، افزود: ۱۰۰ درصد تامین آب آشامیدنی شهروندان اسفراینی از سال ۹۷ تا کنون از سد بیدواز تامین می شود.
حجی پور افزود: روزانه ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب سد برای تامین آب شرب شهر اسفراین وارد تصفیه خانه آب می شود که این میزان در روزهای بارندگی و ورود سیلاب به سد در هفته گذشته به ۱۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافت.
وی گفت: این اقدام در راستای ته نشین شدن گل و لای و رسوب گذاری صورت می گیرد تا با خروج بخشی از آب سد، عمر مفید سازه افزایش یابد و اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سد بیدواز اسفراین سومین سد بزرگ خراسان شمالی است که در شمال شرقی این شهر بر روی رودی به همین نام بسته شده است.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که در سال ۸۳ با هدف تامین آب آشامیدنی و بخش های صنعت و کشاورزی به بهره برداری رسیده است.

سد بیدواز اسفراین از چند سال پیش دچار مشکلات سازه ای در بدنه مخزن شده و اکنون همچنان عملیات علاج بخشی خود را می گذراند.

ظرفیت برنامه ریزی شده برای سد بیدواز ۳۸ میلیون متر مکعب است که اکنون به دلیل عملیات علاج بخشی در بدنه سد، ظرفیت آبگیری آن به ۱۴ میلیون مترمکعب محدود شده است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز خراسان شمالی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.