مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت تعاونی آریایورد خراسان،  تولیدکننده پکیج های گرمایشی و سرمایشی با قابلیت ذخیره سازی انرژی است که برای اولین بار در کشور و حتی جهان، اقدام به تولید این محصول کرده است.

حسن نوری اظهار داشت: این تعاونی، با هفت عضو و سرمایه اولیه ۱۳ میلیارد ریال آغاز به کار کرده است و در این تعاونی، برای ۱۷ نفر به صورت مستقیم و برای ۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

وی میزان سرمایه گذاری برای این طرح را ۵۸ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این شرکت در سال جاری از سامانه کارا، ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات جذب کرده است.

نوری گفت: این شرکت با اتکای به منابع انسانی خود و نخبگان بومی منطقه، برای اولین بار اقدام به طراحی و ساخت دستگاه با مکانیزمی منحصر به فرد کرده است، این دستگاه، انرژی سرمایشی را در ساعات کم باری مصرف برق در خود ذخیره کرده و در ساعات اوج مصرف با ۹۵ درصد صرفه جویی در انرژی برق، به مدت ۶ ساعت زمان پیک مصرف برق آن را به خوبی پوشش می دهد.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: با این راهکار معضل بزرگ کشور در تابستان برطرف شده و با استفاده انبوه از این دستگاه، از قطعی برق و خاموشی های ناخواسته جلوگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: گروه صنعتی کینگ تک، گواهینامه ثبت اختراع و تاییدیه های لازم فنی را برای این محصول گرفته اما نیازمند حمایت های مالی و قانونی است.

رییس هیات مدیره شرکت آریایورد و مخترع این دستگاه هم به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت تولید این شرکت، ساخت سه هزار دستگاه پکیج گرمایشی و سرمایشی با قابلیت ذخیره سازی انرژی است.  

علیرضا جوادی فرد اظهار داشت: این دستگاه، نمونه داخلی و خارجی ندارد.

وی درباره درخواست ها برای تولید این دستگاه گفت: در راستای حمایت از تولید داخل، نیازمند حمایت قانونی مجلس هستیم و یکی از این حمایت ها که البته دولت در دستور کار دارد، اختصاص ۱۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای جایگزین کردن یک میلیون کولر گازی فرسوده با کولر گازی با راندمان بالا است اما اگر یک دهم این میزان به طرح ما داده می شد، می توانست ۲ تا سه برابر جایگزین کردن کولرهای فرسوده، در مصرف برق صرفه جویی داشته باشد.

رییس هیات مدیره شرکت آریایورد تصریح کرد: در طرح دولت، مصرف برق ۲۰ درصد صرفه جویی می شود اما در طرح این شرکت، میزان صرفه جویی بیش از ۹۰ درصد است.  

بر اساس این گزارش،  سخنگوی صنعت برق اعلام کرده است که شورای اقتصاد طرح تعویض یک میلیون دستگاه کولر گازی فرسوده در مناطق گرمسیر کشور را مصوب کرده که اجرای آن می تواند مانع از احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.