سالم حسین زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاریخ شفاهی یکی از شیوه های پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی براساس دیدگاه ها، شنیده ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن رویدادها می پردازد.
وی اظهار داشت: در زمینه تاریخ شفاهی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی متناسب با نیازهای سازمانی و منطقه جغرافیایی، پروژه های مختلف تعریف و اجرا شده که با توجه به اهمیت نقش آزادگان در هشت سال دفاع مقدس، پروژه ای در این زمینه در سال 1382 آغاز شد.
وی گفت: در این پروژه که تا سال 1385 به طول انجامید، با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد آزادگان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تعدادی از آزادگان برای مصاحبه در نظر گرفته شدند.
حسین زاده افزود: از سوی عوامل اجرایی این پروژه سوالاتی در باره زندان ها، مناطق جنگی و اردوگاه های اسرا در عراق طراحی شد و مصاحبه ای با آزادگان به صورت برنامه صوتی و تصویری انجام شد.
وی اظهار داشت: در این پروژه 350 ساعت مصاحبه با 119 آزاده و ایثارگر هشت سال دفاع مقدس تهیه شد.
وی گفت: مصاحبه های انجام شده توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوی بازشنوایی، پیاده سازی، تایپ، ویراستاری و نمایه سازی شده و در رایانه و اینترنت قرار گرفتند و در کتابخانه مرکزی و کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی نیز در اختیار عموم گذاشته شدند.
حسین زاده افزود: بخش تاریخ شفاهی این مرکز به منظور اطلاع رسانی مطلوب و رفع نیازهای اشخاص و گروه ها و غنا بخشیدن به کار پژوهش شکل گرفته و به کارشناسان و پژوهشگران خدمات ارائه می دهد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.