مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی روز پنجشنبه در مراسم امضا این تفاهمنامه در مشهد گفت: مولفه های فرهنگی، تاریخی و دینی مشترکی بین کشورهای عضو سازمان همکاریهای اکو و ایران وجود دارد و یکی از دستاوردهای این تفاهمنامه می تواند تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای عضو اکو با تاکید بر تبادل فرهنگی در عرصه سینما باشد.
علیرضا تابش افزود: نباید از حرکت به سمت جهانی سازی فرهنگ به ویژه در عرصه سینما غفلت کرد چون امروزه معانی و مفاهیم مشترک در حوزه سینما مرزها را به هم نزدیکتر کرده که می تواند زمینه و بستر همکاریهای فرهنگی و هنری باشد.
وی ادامه داد: تمرکز تفاهمنامه امروز بر ایده های خلاق با حضور گروههای مختلف از کشورهای عضو اکو با هدف ارزش آفرینی در حوزه سینما و خلق ارزشهای جدید در این حوزه با تکیه بر کار گروهی و خلاقانه می باشد و امید می رود بتوان این بخش را اولویت داد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: جهانی سازی نظامهای ارتباطی به فرآیند جهانی شدن سرعت داده و غفلت ما از این سرعت می تواند تبعات زیانباری به همراه داشته باشد که امید است با محوریت خراسان و زنده نگه داشتن نقش تاریخی این سرزمین بتوان ظرفیتهای کشورهای عضو اکو را در همکاری فی مابین با محوریت موسسه فرهنگی اکو زنده نمود.
وی افزود: ماه گذشته در سفر به جمهوری آذربایجان یک فیلم مشترک تولید ایران و آن کشور کلید خورد که این نمونه و نمونه های دیگر نوید می دهد بتوانیم به سمت تولیدات مشترک بین کشورهای عضو اکو برویم.
رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در این نشست گفت: این موسسه تفاهمنامه بسیار جامعی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به امضا رسانده است. پیش از آن نیز تفاهمنامه ای در همین زمینه با بنیاد فارابی به امضا رسیده بود و امروز به عنوان یک سازمان بین المللی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم این تفاهمنامه به شکل سه جانبه در ذیل آن دو تفاهمنامه قبلی امضا شد.
محمد مظاهری افزود: برای اجرایی شدن این تفاهمنامه باید از ظرفیت استانهای همجوار کشورهای عضو اکو استفاده کرد و نخستین استان در این زمینه خراسان رضوی است که تفاهمنامه در آن اجرایی می شود.
وی ادامه داد: خراسان پل ارتباطی منطقه است و بسیاری از مسئولان و بزرگان کشورهای عضو اکو در جلسات غیر رسمی به ما اعلام کرده اند که وامدار فرهنگ و هنر و تمدن خراسان هستند، پس این ظرفیت می تواند کمک کننده باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: هدف تفاهمنامه به فعلیت رساندن ظرفیتهای بین المللی مشهد و خراسان رضوی با توجه به نگاهی است که به مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام وجود دارد.
جعفر مروارید افزود: مشهد ظرفیت بین المللی خوبی دارد که شامل ظرفیت هنرمندان، اصحاب فرهنگ، رسانه، دانشگاه فردوسی که میزبان دانشجویان بین المللی است و مراکز مطالعات اسلامی بین المللی و نیز مرقد شریف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است که سالانه میزبان طیف متنوعی از اقوام، فرهنگها و ادیان مختلف می باشد.
وی ادامه داد: زیارت یک مفهوم بین المللی، معنوی و تجربه دینی است نه یک مفهوم شیعی که در مشهد در حال تحقق است و این ظرفیت زیارت در کنار زیرساختهای بین المللی مشهد همه دست به دست هم داده تا به سمت جشنواره سینمای بین ادیانی، معنویت گرا و دینی در مشهد حرکت کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: موسسه فرهنگی اکو فضای بین المللی خوبی را در 10 کشور عضو پوشش داده که برخی از آنها همسایگان خراسان رضوی هستند و در این فضا فعالیتهای فرهنگی، هنری و بین المللی صورت می گیرد که با عنایت به این فضا امید است تحولی در سال 1397 در عرصه حمایت از تولیدات سینمایی و گسترش منطقه ای و بین المللی حوزه فیلم بین ادیان صورت گیرد.
وی افزود: صندوقی هم برای حمایت از این فعالیتها در چارچوب تفاهمنامه پیش بینی شده و امید است بتوان مفهوم و ایده شیعی زیارت را به مفهوم و ایده ای جهانی تبدیل کرد و از زیارت پلی به یک رویداد بین المللی زد که موجب اتحاد و انسجام در بین کشورهای اسلامی عضو اکو با استفاده از زبان بین المللی هنر و سینما شود.
سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) بطور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ آن را پایه ‌ریزی کردند. هفت کشور دیگر طی سالهای بعد به این سه کشور پیوستند و هم اکنون 10 کشور عضو آن هستند. علاوه بر سه کشور موسس هم اینک افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان و ازبکستان عضو اکو هستند .
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.