خسرو جلالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا چند سال پیش، بیش از 400 نفر در این شهرستان در رشته های پهلوانی فعالیت می کردند که به دلیل فقدان زیرساختها و نبود فضای کافی، به دیگر رشته های ورزشی روی آورده اند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 160 ورزشکار پهلوانی و زورخانه ای در رده های سنی نونهالان تا پیشکسوتان در این شهر فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: این افراد نیز به دلیل نبود زیرساختها و امکانات کافی به سختی به فعالیت های خود ادامه می دهند.
جلالی عنوان کرد: هم اکنون 6 زورخانه در این شهرستان فعال است که با توجه به جمعیت فعالان رشته های پهلوانی، کافی نیست و برای مرمت این اماکن نیز حدود 150میلیون ریال اعتبار نیاز است.
او گفت: ورزش زورخانه ای با اقتدا به حضرت علی (ع) جایگاه والایی در ترویج فرهنگ پهلوانی دارد و ورزشکاران این رشته علاوه بر قدرت جسمانی، به صفات اخلاقی توجه داشته و از نظر تقوا، سخاوت و بخشش سرآمد هستند.
وی ادامه داد: هم اکنون 45 مرشد برجسته در سبزوار وجود دارند که تعدادی از آنها در سطح کشوری و بین المللی برجسته هستند.
رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای سبزوار افزود: ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه ای از زمان نهضت آزادیبخش سربداران در برابر مغولان در این منطقه ریشه دوانیده و 'عبدالرزاق' موسس نهضت سربداران که خود پهلوانی نامدار بوده در آن زمان ورزشگاههایی به صورت مخفی برای تمرین، آمادگی و پرورش روح و جسم سپاهش برای رزم در مقابل عناصر بیگانه ایجاد کرده بود.
جلالی گفت: حرکاتی همچون گرز، کمان و سپر، میل و ضرب، شنو، پازدن و چرخ زدن نمادهای ورزش زورخانه ای و پهلوانی است.
17شوال همزمان با نبرد حضرت علی (ع) با عمرو بن عبدود در جنگ خندق، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامگذاری شده است.
سبزوار در230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/7495/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.