سردار عباس صفوی شاملو، چهارشنبه در صبحگاه مشترک یگانهای نمونه نیروهای مسلح خراسان رضوی در مشهد افزود: این عملیات بزرگ 24 شبانه روز به درازا کشید و گاه نبرد ما با دشمن به نبرد تن با تانک منجر می شد.
وی ادامه داد: در آن زمان نیروهای مسلح ما از کمترین امکانات رزمی برخوردار بودند و سپاه پاسداران که عمر چندانی نداشت نیز ساده ترین ادوات نظامی نظیر تفنگ ام.یک و حداکثر آرپی جی هفت به مقدار محدود در اختیار داشت.
این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: در مقابل، اگر تصاویر و فیلمهای به جا مانده از استحکامات، میادین وسیع مین و کانالهای متعدد حفر شده توسط دشمن بعثی که با کمک آمریکا و شوروی ساخته شده بود را ببینید، می توانید به عظمت کار رزمندگان اسلام و عمق کلام امام خمینی (ره) که فرمودند 'خرمشهر را خدا آزاد کرد' پی ببرید.
سردار شاملو افزود: دشمن بعثی چون گمان می کرد که ایران اقدام به عملیات هلی برن در منطقه خواهد کرد دورتادور خرمشهر را هزاران تن آهن نوک تیز کاشته بود و خودروهای به غارت رفته از خرمشهر و گمرک این شهر را به صورت عمودی در زمین قرار داده بود که مانع این عملیات شود و اعتقاد داشت که منطقه را نفوذناپذیر کرده است.
وی ادامه داد: برای آغاز این عملیات بزرگ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ظرف چند روز 6 هزار نفر را به امیدیه منتقل کرد و نبرد فتح المبین 40 روز قبل از عملیات بیت المقدس با موفقیت اجرا شده بود.
این فرمانده جنگ گفت: دوم خرداد 1361 چنان کار در عملیات بیت المقدس دشوار شده بود که تمامی فرماندهان به این نتیجه رسیده بودند که دیگر عملیات ادامه نیابد اما نیروهای ایرانی موفق شدند پل روی رودخانه کارون را حفظ کرده و مانع تخریب آن توسط دشمن شوند و سوم خرداد رزمندگانی از خطه خراسان به همراه یگانهایی از استانهای دیگر، دشمن را به محاصره کامل درآوردند و فتح خرمشهر رقم خورد.
سردار شاملو افزود: در عملیات بیت المقدس دشمن بعثی 19 هزار نفر اسیر داد و به غیر از مجروحان، 16 هزار و 500 نفر از نیروهای عراقی کشته شدند.
در آیین صبحگاه مشترک یگانهای نمونه نیروهای مسلح خراسان رضوی از خدمات تعدادی از شهدای عملیات بیت المقدس (فتح خرمشهر) و تعدادی از پیشکسوتان این عملیات قدردانی شد.
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.