علیرضا رشیدیان روز شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مشهد برگزار شد افزود: سقف مجوز بانکهای خراسان رضوی برای پرداخت تسهیلات 100 میلیارد ریال است که این مبلغ جوابگوی سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی نیست.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی پارسال با رشد اقتصادی مواجه بود به طوری که بیشتر شاخص های تولیدی استان از جمله تولید خودرو، فولاد خام و مقاطع فولادی، کاغذ و روغن رشد کرد و همچنین 10 کشور به کشور های هدف صادراتی استان افزوده شد.
وی گفت: این استان همچنین پارسال در سرمایه گذاری صنعتی و جذب سرمایه گذاری خارجی با 85 میلیون دلار رتبه نخست کشور را به دست آورد و به 15 درصد رشد صادرات دست یافت.
رشیدیان افزود: با همت دولت و بخش خصوصی در جذب سرمایه گذاری و راه اندازی طرحهای تولیدی، اشتغال حمایتی و افزایش ارزش افزوده، برای 123 هزار و 900 نفر فرصت شغلی در استان فراهم شد.
وی اظهار کرد: درآمدهای خراسان رضوی طی سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن هفت درصد رشد داشت اما از درآمد مصوب سازمان برنامه و بودجه برای این استان 15 درصد کمتر بود که بخش اعظم این کاستی به حساب مالیات واحدهای تولیدی بزرگ استان برمی گردد که در خارج از استان پرداخت می شود.
وی گفت: انتقال حساب مالیات واحدهای بزرگ تولیدی استان از تهران به مشهد و اجرای مصوبه بودجه امسال باعث می شود خراسان رضوی در سال جاری سهمیه درآمدی خود را براساس مصوبه سازمان برنامه و بودجه محقق کند.
استاندار خراسان رضوی افزود: سپرده گذاری در بانکهای استان به خوبی انجام می گیرد اما بروکراسی سنگین و سخت در زمینه پرداخت تسهیلات به واحدها باعث می شود تسهیلات مناسب در اختیار واحدهای تولیدی قرار نگیرد.
وی با اشاره به سهمیه استانها از صندوق توسعه ملی اظهار کرد: خراسان رضوی می تواند از این سرمایه برای تولید و صادرات استفاده کند.
وی گفت: مناطق اقتصادی بسیار در مرزهای خراسان رضوی وجود دارد که کارکرد اکثر آنها وارداتی است و خلاء مناطق آزاد تجاری در شمال شرق کشور به شدت احساس می شود لذا باید هر چه سریعتر مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری تبدیل شوند.
رشیدیان با تاکید بر تقویت ساختار سازمان نظارتی بانک مرکزی در استانها افزود: درخواست می شود، اختیار نظارت بانک مرکزی در برخی حوزه ها مانند طلا و سنگهای تزئینی به استان واگذار شود زیرا 16 هزار فرصت شغلی در بخش سنگهای قیمتی و طلا و نقره در این استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه این استان قطب تولید خودرو در کشور است، اظهار کرد: تولید پارسال خودرو در استان 40 درصد افزایش یافت و تجهیزات و امکانات خوبی در این بخش وجود دارد لذا ضروری است که در حوزه تولید خودرو به این استان توجه ویژه ای شود.
وی با اشاره به 10 میلیون دلار صادرات شرکتهای دانش بنیان این استان در سال گذشته و 440 متقاضی راه اندازی شرکت دانش بنیان جدید گفت: پارک علم و فناوری (سجاد 2) در مشهد با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود که دومین مرکز بعد از تهران خواهد بود.
رشیدیان خواستار راه اندازی شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران در خراسان رضوی برای تسریع و انسجام بخشیدن به تولیدات این استان شد.
وی افزود: 48 درصد جمعیت جویای کار در این استان، دانش آموختگان دانشگاهها هستند که باید با راه اندازی واحدهای جدید زمینه اشتغال آنان را فراهم کرد.




*اتمام اجرای 71 پروژه اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در سالهای 95 و 96 در مجموع 843 پروژه و زیر پروژه در حوزه اقتصاد مقاومتی در این استان تعریف شده که از این تعداد اجرای 71 پروژه تا پایان سال 96 به اتمام رسیده و 36 پروژه بین 80 تا 99 درصد و باقی پروژه ها بین 59 تا 17 درصد پیشرفت اجرایی دارند.
رضا جمشیدی اظهار کرد: از این تعداد 108 پروژه مورد بازدید قرار گرفت که مشکلات آنها شامل عدم تخصیص اعتبارات از منابع بودجه عمومی دولت یا تسهیلات، عدم تامین زیرساخت مورد نیاز پروژه ، مشکلات موجود در زمینه اخذ مجوزها و ضمانت های مورد نیاز از دستگاه هاثی اجرایی، عدم انجام تعهدات سرمابه گذار برابر با برنامه زمان بندی مصوب گزارش شد.
ایجاد دو شهرک صنعتی فناوری خاص در استان، پرداخت 200 میبلیارد تومان به واحدهای تولیدی بالای 100 نفر اشتغال، تعیین سهم بانکها در پرداخت تسهیلات نوسازی و بازسازی و تکمیل طرحهای نیمه تمام، تعیین سهم استانها از یارانه های حمایت از صادرات برای بهره بردلری در برنامه مصوب کارگروه، حذف عوارض 120 یورویی از کامیون های ورودی افغانی به خاک ایران از مرزهای خراسان رضوی برای صادرات سیمان مشابه استان سیستان و بلوچستان / حذف مالیات ارزش افزوده شمش نقره تولید داخل جهت ایجاد رقابت مناسب با شمش نقره قاچاق، تقویت زیرساختهای اکتشافی مورد نیاز اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شرق کشور در راستای اکتشاف عناصر استراتژیک و کمیاب و توسعه اکتشافات تحت الارض با هزینه مالی 10 میلیارد تومان، تامین تجهیزات ژئوفیزیک و تجهیزات نوین ژئوفیزیکی، تجهیز آزمایشگاه شیمی و تامین منابع مورد نیاز برای جهت خرید نرم افزارها، تکمیل اکتشافات ژئئوفیزیک استان برای شناسایی مواد معدنی مس و اهن، انجام عملیات اکتشافی سه پهنه فریمان و کدکن، کاشمر،درونه، محمدآباد؛ تولید الکترودهای گرافیتی و نسوزهای پیشرفته با توجه به توسعه صنایع معدنی استان با مشارکت ایمیدرو، فرآوری آنتیموان با حمایت ایمدیورو و صندوق حمایت از فعالیتهای معدنی از تقاضاهای مطرح شده در این استان برای تصویب بود که این درخواست ها مورد تصویب قرار گرفعت.
7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.