علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت خراسان رضوی افزود: 260هزار نفر در این استان جویای کار هستند که باید با بسیج همگانی در حوزه کارآفرینی شغل مورد نیاز آنان را فراهم کرد.
وی اظهار کرد: برای ایجاد این تعداد شغل نیازمند فعالیت این شورا در حوزه کارآفرینی و نشست با کارآفرینان، صاحبان شرکت های دانش بنیان استان و احصای مشکلات آنها و ارائه راهکار در این زمینه هستیم.
وی گفت: شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت خراسان رضوی باید با مطالعه ظرفیت های کارآفرینی استان به ارائه راهکار برای ایجاد شغل بپردازد.
رشیدیان با اشاره به اختصاص 12 هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای توسعه طرحهای اقتصادی در روستاها افزود: باید تلاش کرد که بتوان با ارائه طرحهای مناسب سهم بیشتری از این اعتبارات برای خراسان رضوی دریافت کرد.
وی اظهار کرد: بازآفرینی و احیای بافت فرسوده، نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری و بین شهری از جمله اموری است که می توان با اجرای آن بستر تحقق هدفگذاری اشتغال امسال استان مبنی بر ایجاد 110 هزار فرصت شغلی را ایجاد کرد.

*کاهش نرخ بیکاری استان به 11.4 درصد
استاندار خراسان رضوی گفت: با همکاری بخش خصوصی، نرخ بیکاری این استان در سال گذشته به 11.4 درصد کاهش یافت که از میانگین کشوری آن که 12.1 درصد می باشد کمتر است.
وی افزود: همچنین سال گذشته براساس برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد 123 هزار فرصت شغلی طی سال اول این برنامه در این استان، 124 هزار فرصت شغلی ایجاد شد.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی در سال گذشته در حوزه صنعت با صدور 344 فقره پروانه بهره برداری و سرمایه گذاری 37 هزار و 850 میلیارد ریال، رتبه نخست سرمایه گذاری کشور در این زمینه را کسب کرد و با 44 درصد نرخ مشارکت اقتصادی در بین سه استان اول کشور قرار گرفت.
رشیدیان گفت: هم اکنون 348 طرح صنعتی با سرمایه گذاری 41 هزار و 920 میلیارد ریال و اشتغال برای 15 هزار نفر با پیشرفت اجرایی 60 درصد در خراسان رضوی در دست اجراست که تا پایان امسال باید به بهره برداری برسد.
وی افزود: با توجه به بحران آب، سال گذشته 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد و در 2 هزار کیلومتر اراضی استان خطول انتقال آب تعبیه شد که سهم قابل توجهی در بهره وری از منابع آب داشت.
وی اظهار کرد: همچنین در 100 هکتار از اراضی خراسان رضوی، 250 طرح کشت گلخانه ای به اجرا در آمد که این پروژه ها نیز در کاهش مصرف آب و افزایش تولید، موثر بوده اند.
رشیدیان با اشاره به تشکیل شورای معادن در سال گذشته گفت: با توجه به اختیاراتی که شورای معادن در استانها دارد باید موضوع معادن استان و بهره گیری از ظرفیت های آن به صورت جدی تر پیگیری شود.
وی افزود: بخش خصوصی باید در زمینه مطالعه فرصت های سرمایه گذاری در حوزه معادن و بهره برداری از آنها مشارکت کند.

* لزوم ساماندهی گردش ارز و حفظ عزت ایرانیان
استاندار خراسان رضوی در ارتباط با موضوع طلا و ارز نیز گفت: در این زمینه با دبیر کل بانک مرکزی صحبت شد تا با کارشناسان خراسان رضوی نشستی برگزار کرده و براساس آن در مورد نرخ طلا به توافق برسند.
وی با تاکید بر اینکه معامله دلار باید از سطح خیابان برداشته و مساله گردش ارز ساماندهی شود، افزود: باید تدبیری اندیشید که کارت های اعتباری ایرانیان در خارج از کشور نیز اعتبار داشته و عزت و کرامت آنان حفظ شود.
وی اظهار کرد: در نظر است طی جلسه ای با معاون ارزی وزیر امور خارجه بتوان مساله تبادلات مالی و ارزی صادر کنندگان و فعالان اقتصادی استان با کشورهای همجوار را حل کرد.
وی با بیان اینکه روابط اقتصادی خراسان رضوی با کشورهای آسیای میانه رو به بهبودی است، گفت: با سفر هایی که مسئولین ایران به ترکمنستان و تاجیکستان داشتند، روابط اقتصادی این استان با کشورهای مزبور بهبود یافته و مشکلات گذشته تا حدی برطرف شده است.
وی اظهار امیدواری کرد، بخش خصوصی خراسان رضوی برای توسعه ارتباطات اقتصادی با کشورهای آسیای میانه وارد عمل شود.

*کمک هشت میلیارد ریالی به تیم پدیده
استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به مشکلات مالی ورزشکاران استان بویژه تیم های فوتبال گفت: طی مذاکرات انجام گرفته هشت میلیارد ریال توسط یکی از شرکت های بخش خصوصی به تیم فوتبال پدیده مشهد اختصاص یافت.
رشیدیان افزود: این موضوع باعث تقویت روحیه فوتبالیست ها و کسب امتیاز آنان در آخرین رقابت خود با تیم نفت تهران در مسابقات لیگ شد.
وی اظهار کرد: شرکت های بخش خصوصی می توانند با در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی تیم های ورزشی استان، بخشی از نیازهای مالی آنها را تامین کرده و اسپانسر آنها شوند و به ورزش حرفه ای استان کمک کنند.

*ایجاد شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران استان
استاندار خراسان رضوی با اشاره به دیدار خود و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با معاون اول رئیس جمهوری در عصر سه شنبه هفته جاری گفت: مقرر شد طرح پیشنهادی ایجاد شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران استان با کمک بخش خصوصی تهیه و به دولت ارائه شود.
رشیدیان افزود: در این دیدار راه اندازی صندوق شرکت توسعه عمران استان با کمک دولت و بخش خصوصی مشابه آنچه در کرمان انجام شده است، پیشنهاد شد.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت های صنعت رینگ سازی خراسان رضوی اظهار کرد: این صنعت مشکلاتی دارد که باید طی جلسه ای بررسی و راهکارهای لازم برای آن اتخاذ شود.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.