به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان چهارشنبه شب در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در استان و مشارکت بخش خصوصی در این زمینه، برگزاری نشست های بیشتر بین دولت و بخش خصوصی منجر به درک متقابل و احساس مسئولیت نزدیک تر در خصوص جذب سرمایه گذاری و اهمیت آن در استان خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به هدفگذاری برای ایجاد 160 هزار فرصت شغلی در استان طی سال جاری گفت: تاکنون این موضوع خوب پیش رفته است و با بهره برداری از پروژه های دهه فجر و اقدامات نهایی تا پایان سال، ایجاد160 هزار شغل جدید محقق می شود.
وی افزود: با وجود تحقق این میزان اشتغال در سال جاری فقط 1.5 درصد از میزان بیکاری استان کاهش پیدا می کند لذا تا به حداقل رساندن نرخ بیکاری فاصله زیادی وجود دارد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به طرح های آماده افتتاح در دهه فجر گفت: هم اینک در حوزه اقتصادی بیش از 254 طرح با 25 هزار میلیارد ریال اعتبار، چهار هزار میلیارد ریال در حوزه مخابرات و چهار هزار میلیارد ریال طرح در حوزه عمرانی برای ایام دهه فجر در استان آماده افتتاح است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موفق شده در سال جاری در صدور پروانه های بهره برداری و ظرفیت سازی برای به سرانجام رسیدن طرح های نیمه کاره اقدامات خوبی داشته باشد.
وی افزود: سرمایه گذاری در بخش تولید صنعتی و معدنی خراسان رضوی طی مدت گذشته از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 670 درصد رشد داشته که از این حیث استان رتبه نخست را در کشور به دست آورده است.

*صاحبان واحدهای تولیدی که در طرح کارورزی مشارکت نکنند، از معافیت ها بی بهره می مانند
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح کارورزی استان برای اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: صاحبان صنایع و بخش خصوصی ملزم هستند در اجرای طرح کارورزی مشارکت داشته و دانش آموختگان دانشگاهی را جذب کار کنند.
رشیدیان افزود: در این طرح جوانان دانش آموخته دانشگاه ها با حضور در واحدهای تولیدی با محیط کسب و کار آشنا می شوند و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای 4 تا 6 ماه به آنان دستمزد پرداخت می کند.
وی اظهار کرد: به رغم اینکه خراسان رضوی در طرح کارورزی سهمیه اندکی داشته است، اما موفق به تحقق همین میزان سهمیه نیز در سال جاری نشده ایم و این از عدم همکاری مطلوب بخش خصوصی در این زمینه نشات می گیرد.
وی بیان کرد: صاحبان صنایعی که در طرح کارورزی با دولت مشارکت داشته باشند از معافیت های گمرکی و مالیاتی بهره مند خواهند بود در غیر این صورت هیچ معافیتی برای آنها در نظر گرفته نمی شود.

*مالیات و عوارض واحدهای تولیدی باید به خود استان تعلق گیرد
استاندار خراسان رضوی گفت: مالیات و عوارض پرداختی از سوی واحدهای بزرگ تولیدی مانند ایران خودرو خراسان یا معادن بزرگ استان نباید به تهران ارسال شود بلکه این میزان درآمد باید به خود استان تعلق گیرد.
رشیدیان افزود: وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم سه مرتبه نامه نگاری کرد که درخواست استان مبنی بر هزینه کردن درآمدهای مالیاتی و عوارض واحدی مثل ایران خودرو خراسان در خود استان، خواسته ای بجا است و باید به آن عمل شود.
وی بیان کرد: درست نیست که خراسان رضوی در مورد واحدی مانند ایران خودرو خراسان، حق العمل کاری کند و هیچ اراده ای در مدیریت درآمد حاصل از پرداخت مالیات و عوارض آن واحد نداشته باشد.
وی اظهار کرد: واحد ایران خودرو خراسان باید از حق العمل کاری خارج شده و به یک واحد مستقل تبدیل شود و استان حداقل از مالیات و عوارض بخش تولید که باید در خود استان هزینه شود، محروم نگردد.
استاندار خراسان رضوی گفت: اشکال مذکور در مورد معادن استان نیز وجود دارد، به طوری که بعد از ابلاغ قانون مربوط به برگزاری شوراهای معادن در استانها، شورای معادن در استان تشکیل شد و یکی از مصوبات آن بود که درآمد حاصل از مالیات و پرداخت حقوق دولتی معادن باید در خود استان هزینه شود.
وی افزود: با اینکه تولید گندله در خراسان رضوی از صفر به 12 میلیون تن در سال رسیده است اما هنوز خراسان رضوی از مالیات و حقوق دولتی معادن بزرگ سنگ آهن بی بهره است.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: هر فعالیت اقتصادی که در هر استان انجام می گیرد، باید درآمد حاصل از عوارض و مالیات های پرداختی و حقوق دولتی آن به خود استان بازگردد.

*مالیات باید متناسب با توان بخش تولید باشد
استاندار خراسان رضوی گفت: هرساله بودجه توسط دولت براساس اولویت ها، برنامه ها و سندهای چشم انداز در قالب لایحه تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود، این لایحه در کمیسیون های مختلف مجلس بررسی و در صحن علنی به رای گذاشته می شود و پس از چکش کاری های لازم به تصویب رسیده و در قالب قانون ابلاغ می شود که در این صورت لازم الاجراست.
رشیدیان افزود: معمولا تغییراتی در لایحه بودجه در کمیسیون ها و صحن علنی مجلس ایجاد می شود که حاصل نظام قانونی است که در کشور برای قانونگذاری و برنامه ریزی وجود دارد و همه ما باید به نوعی به این امر تمکین و توجه داشته باشیم.
وی بیان کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی اگر به معنای آن باشد که فشار مضاعفی به بخش تولید وارد شود، قطعا مورد موافقت دولت و هیچ یک از مسئولان و فعالان اقتصادی نیست زیرا همگی به این حقیقت اذعان داریم که هیچ فردی به افزایش درآمدها و فشار بیشتر به بخش تولید رضایت ندارد.
وی اظهار کرد: تولیدکنندگان در شرایط فعلی قادر به پرداخت نرخ فعلی مالیات و تسهیلات بانکی نیستند و با هزینه های سرباری که وجود دارد، کار تولیدی آنها مقرون به صرفه نیست و با مشکلات جدی در درآمد و هزینه مواجه هستند.
استاندار خراسان رضوی گفت: قطعا دولت به دنبال ایجاد فرصت های جدید و اعمال فشار بر کسانی است که از دادن مالیات سر باز می زنند تا از این طریق بتوان ظرفیت های جدیدی را برای اخذ مالیات ایجاد کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی در تصمیم گیری جدید خود در خصوص مالیات، آنچه به صلاح است به تصویب برساند تا هم قانون خوبی و هم مجریان خوبی برای قانون وجود داشته باشد.
5132/7489
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.