به گزارش ایرنا احمد دانیالی روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به تمدن سازی ایرانیان در تاریخ بشریت، افزود: در بخش صنایع دستی، هنرمندان ایرانی به عنوان سفیران ذوق و هنر در دنیا معروفند و در تمامی دنیا میراث فرهنگی به عنوان یک برند می تواند مطرح باشد.
وی گفت: خدمتگزاری به زائران و مجاوران امام رضا(ع) افتخار بزرگی است که نصیب مدیران استان پهناور خراسان رضوی شده است.
مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: مسائل حوزه میراث فرهنگی شدید و عمیق است و بحران آینده این استان ممکن است بحران میراث باشد، باید با همفکری و همدلی دستگاه های اجرایی و نمایندگان مشکلات این حوزه حل شود.
محمدرحیم رهنما افزود: خراسان گنجینه ای کم نظیر از آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری است، آینده استان باید با حمایت دستگاه های مرتبط در این حوزه درخشان تر باشد.
وی تاکید کرد: باید حفظ و ثبت میراث به خصوص میراث معنوی توسعه یابد، هم اکنون از هزار میراث معنوی شناخته شده در استان تنها 90 اثر ثبت شده است.
رهنما با اشاره به اختصاص بیش از یکهزار و 600 میلیارد ریال اعتبار برای اداره کل میراث استان از بودجه استانی در سال جاری، خاطرنشان کرد: برای حفظ میراث فرهنگی استان باید اختیارات به سطوح پایین شهرستانی تسری یابد.
برای نگهداری میراث که البته گامهای بزرگی توسط مدیران شهرستانی در این خصوص برداشته شده جایگاه مدیران شهرستانها باید ارتقا یابد .

*میراث فرهنگی تنها سازمانی است که بیکاری را ریشه کن می کند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: نگاه ما حفظ میراث، توسعه گردشگری، آموزش صنایع دستی و نگاه تخصصی میراث فرهنگی و رعایت قوانین جاری سازمان است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود : تنها سازمان در کشور که می تواند بیکاری را ریشه کن کند سازمان میراث فرهنگی است لذا اشتغالزایی نیز از رویکردهای اصلی این حوزه است.
وی اظهار خاطرنشان کرد: با تعامل با بخشهای مختلف، دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در راستای اهداف سازمانی و حفظ و توسعه میراث فرهنگی در استان گام برخواهیم داشت.
در این مراسم با تقدیر از خدمات محمدرحیم رهنما، مدیرکل پیشین، ابوالفضل مکرمی فر، کارشناس ارشد باستانشناسی این اداره، به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی معرفی شد.
تاکنون هزار و 500 اثر تاریخی فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تعداد اثر که از سال 1310 تا پایان سال 1393 ثبت و دارای شماره ملی شده اند شامل 930 بنای تاریخی، 471 تپه و محوطه تاریخی، 58 مورد میراث معنوی، 28 مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است. استان خراسان رضوی حدود 10 هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد. این استان همچنین با 100 رشته صنایع دستی دارای حدود 20 هزار هنرمند فعال در این حوزه است.
14 موزه و 22 مکان تاریخی و فرهنگی در خراسان رضوی زیر نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.
خبرنگار : ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.