علیرضا طاهری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون طرح مطالعاتی ساخت رودپارک در اطراف کشف رود به طول 100 کیلومتر توسط شهرداری مشهد، با همکاری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در حال اجراست.
وی بیان کرد: عملیات ساماندهی و احیای کشف رود با هدف جلوگیری از رهاسازی فاضلاب خام و آبیاری کشتزارها با فاضلاب از حدود 2 سال پیش به همت شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با همکاری دستگاه های مربوط آغاز شده است.
او ادامه داد: تاکنون 76 کیلومتر از بستر مورد تجاوز کشف رود رهاسازی شده که در مراحل انتهایی این عملیات، مشکلاتی به وسیله نصب موتورتلمبه های غیرمجاز فاضلاب در این منطقه رخ داد که در هفته های اخیر با دستور قضایی جمع آوری شد.
وی ساخت رودپارک را راهکار اصلی برای ساماندهی مشکلات کشف رود عنوان و اظهار کرد: ایجاد پارک و فضای سبز در طول رودخانه، دریاچه مصنوعی، آبشار، پارک ساحلی و شنی از اقدامات مورد نیاز برای ساخت این رودپارک است.
طاهری، طول رودخانه های خراسان رضوی را 29 هزار کیلومتر ذکر و بیان کرد: حفاظت، ایمن سازی، به روزآوری و ساحل سازی این رودخانه ها که برخی از آنها فصلی هستند و در مواقعی از سال آب دارند و برخی نیز در داخل روستاها و شهرها استقرار یافته اند از وظایف شرکت آب منطقه ای است.
شعبه ای از 'کشف رود' از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد. این رود 290 کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به هریرود پیوسته و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
حدود 20 سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسانی شده است، به طوریکه فاضلابهای آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته و زمینهای کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می شود.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم، ساماندهی رودخانه کشف رود و جلوگیری از کشت و کار فاضلابی در مناطق پیرامونی آن بطور جدی مورد توجه قرار گرفت.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.