به گزارش ایرنا، 'تاب آوری اجتماعی' ناظر بر ظرفیت و توانایی خاص در افراد و گروهها، خانواده و جوامع شامل یادگیری و سازگاری در تغییرات، قدرت تطبیق با شرایط و مقتضیات است.
فرشته سلجوقی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این اقدام از طریق تقویت تشکلهای غیردولتی در استان و صدور مجوز به سمن هایی که به این اقدامات علاقه مند بودند و تخصص داشتند، انجام گرفته است.
وی بیان کرد: متاسفانه دختران امروزی که بیشتر در معرض ابتلا به آسیبهای اجتماعی هستند، خیلی اهل مدارا و تاب آوری نیستند و اقدامات پیشگیرانه در اعتیاد برای این قشر در حال انجام است.
وی اظهار کرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد زنان، نخستین اقدام تهیه یک گزارش مبسوط از وضعیت اعتیاد این قشر در استان بود که به وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال شد تا مسئولان نسبت به گسترش اعتیاد در زنان حساس شوند.
سلجوقی افزود: نتیجه این گزارش، تصمیم وزارت کشور و الزام اجرای شیوه نامه عضویت همه دفاتر امور زنان و خانواده استانداری در شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانها بود.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: معتقد هستیم وقتی مردی معتاد می شود، همسرش بنیان خانواده را حفظ می کند اما وقتی زنی معتاد می شود، آسیبهای ثانویه نیز سوار بر مساله اعتیاد بانوان شده و وارد فضای مقدس خانواده می شود و بنیان خانواده را از بین می برد.
وی ادامه داد: با همکاری سازمان هایی مانند بهزیستی و آموزش و پرورش؛ اقدامات پیشگیرانه در قالب برگزاری کارگاه های مهارت آموزی و پیشگیری از اعتیاد در استان در حال برگزاری است.
سلجوقی افزود: با این حال در حوزه پیشگیری از اعتیاد باید از حوزه دانش آموزی چند گام عقب تر رفت و اقدامات پیشگیرانه را از مادران و همسرگزینی آغاز کرد.
وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد زنان به سالن های بدن سازی، عطاری ها و سالن های زیبایی ورود پیدا کردیم تا از گسترش این آسیب اجتماعی جلوگیری شود.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم آسیبهای اجتماعی را با آموزش مهارت های زندگی و مهارتهای عملیاتی کاهش دهیم.
وی با اشاره به تشکیل کمیته امنیت بانوان در دفتر امور زنان و خانواده استانداری گفت: حوزه فعالیت این کمیته صرفا به اعتیاد مربوط نمی شود و این کمیته در بخشهای مختلفی از جمله تامین شغل پایدار برای زنان در حال فعالیت است.
سلجوقی، وجود مادران خردسال و کودکان بیوه را از دیگر معضلات مهم جامعه زنان در کشور برشمرد و گفت: متاسفانه خراسان رضوی استان اول کشور در تعداد مادران خردسال و کودکان بیوه است.

*فیلتری برای کاهش خشونت در جامعه نداریم
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: بروز رفتارهای خشونت آمیز در جامعه رو به افزایش است اما فیلتری برای کاهش خشونت وجود ندارد.
سلجوقی افزود: فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام (ص)، تکریم اخلاق بوده و در قرآن کریم بیش از 300 بار کلمه مدارا بیان شده است اما با وجود این، جامعه ما به سمت خشن شدن و افزایش رفتارهای خشونت آمیز به سرعت پیش می رود.
وی اظهار کرد: هم اینک خشونت جزو سه آسیب اجتماعی اول کشور است و این مساله نشان می دهد که نظام آموزشی و مادران ما به قدر کافی توجیه نیستند که فرزندان بااخلاقی تربیت شود.
وی گفت: خشونت یک رفتار اکتسابی است و عوامل زیادی در آموزش خشونت به افراد دخالت دارد که مهمترین آنها توسعه فناوری و بازی ها یا فیلم های خشن است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: باید فیلتری برای گسترش روشهای خشونت آمیز در جامعه به وجود آید تا بردباری و شکیبایی را در بین جوانان افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، 940 تشکل غیردولتی در خراسان رضوی وجود دارد و 80 درصد اقدامات مربوط به پیشگیری از اعتیاد در استان توسط تشکلهای غیردولتی انجام می شود.
10 درصد از 700 مرکز خودمعرف ترک اعتیاد در خراسان رضوی به زنان تعلق دارد.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.