مهدی دستورانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال 701 تن گردو از سطح 825 هکتار باغ گردو در شهرستان جغتای برداشت شد.
وی اظهار کرد: میانگین تولید گردو در هر هکتار 850 کیلو گرم است و بیشترین عملکرد به میزان سه هزار و 800کیلو گرم در یکی از باغات روستای زرقان بوده است.
وی با بیان اینکه گردوی شهرستان جغتای مرغوبترین گردو در خراسان رضوی شناخته شده است گفت: توسعه باغات گردو در اراضی نزدیک به کوهپایه، افزایش تولید و اصلاح باغات سنتی گردو با استفاده از روش پیوند سرشاخه کاری گردو مورد توجه است.
دستورانی افزود: پیوند سرشاخه کاری به صورت آزمایشی در سه نقطه از باغات شهرستان با موقعیت های جغرافیایی متفاوت انجام شد که در صورت موفق بودن آن در سایر باغات نیز اجرایی خواهد شد.
وی اظهار کرد: هدف از پیوند سرشاخه کاری، اصلاح درختان برای سهولت در مبارزه با آفات و بیماریها، برداشت و تولید محصول با کیفیت مناسب می باشد.
وی گفت: بیشترین رقم کشت شده گردو در باغات شهرستان رقم محلی است گرچه در 2 سال اخیر باغداران از ارقام جدید مانند چندلر نیز استفاده می کنند.
دستورانی افزود: مواجه شدن با کم آبی در اواخر فصل تابستان تهدیدی برای باغات گردوی مناطق کوهستانی شهرستان است که نیاز به حمایت از باغداران برای انجام عملیات آبخیزداری و احداث ذخیره آب دارد.
وی اظهار کرد: در بین میوه های خشک باغی، گردو ارزش اقتصادی بسیار دارد زیرا نگهداری و صادرات آن نیاز به سرد خانه نداشته و همچنین به علت خشک بودن هسته آنها صدمه نمی بیند.
شهرستان جغتای دارای 52 روستا با 23 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است و 9 هزار بهره بردار در بخش های کشاورزی، باغداری و دامداری این شهرستان فعال هستند.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری جغتای در 350 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
8145/ 6053 خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.