رسول صنوبری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تجهیز پایگاه، استحکام بخشی و برق رسانی ورودی شماره دو، کاوش و باستانشناسی آسیاب پایین قنات قصبه در مجموع بالغ بر دو میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.
وی اد امه داد: امسال برای انجام برنامه ها در حوزه عمرانی و گردشگری گنباد حداقل به 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
او به اهمیت مشارکت مردم و مالکان در لایروبی و جلوگیری از ایجاد رسوب در جداره ها و کاهش آبدهی و افزایش دوام و پایداری قنات قصبه اشاره و بیان کرد: امسال 600 میلیون ریال توسط مردم، اوقاف و امور خیریه و آستان قدس رضوی برای لایروبی این قنات تخصیص یافت.
مسئول پایگاه ثبت جهانی قنات قصبه گناباد کمبود نیرو برای ارائه خدمات تخصصی از جمله راهنمای ثابت و نیروی متخصص در حوزه باستانشناسی گردشگری و معماری را از دیگر مشکلات پایگاه جهانی قنات قصبه برشمرد.
وی کمبود فعالیتهای پژوهشی با موضوع قنات جهانی قصبه را هم از تنگناهای دیگر در این بخش ذکر کرد و خواستار افزایش نقش آفرینی صاحبنظران فرهنگی و دانشگاهی در این زمینه شد.
صنوبری ثبت قنات قصبه به عنوان نخستین اثر استان خراسان رضوی در سازمان یونسکو را حاصل یک مشارکت بین سازمانی ذکر و بیان کرد: سه دستگاه میراث فرهنگی، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به موجب قراردادی مسئولیت حفاظت از قناتهای ثبت شده را بر عهده دارند.
وی افزود: شرکت آب منطقه ای حفاظت از آبریز قنات قصبه، منابع طبیعی حفاظت از دشت حریم حوضه آبریز قنات و میراث فرهنگی حفظ حریم و هماهنگی بین دستگاهها، توسعه ی گردشگری، صیانت از ارزشهای اثر و نظارت بر حفاظت از عرصه و حریم آن را بر عهده دارند.
او ادامه داد: با وجود پیگیریها و مکاتبات اداره میراث فرهنگی برای بازدید کارشناسان وزارت نیرو به منظور ایجاد موزه آب خراسان رضوی در گناباد تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان در این زمینه انجام نشده است.
مسئول پایگاه ثبت جهانی قنات قصبه همچنین دیگر اقدامات این پایگاه را تهیه مستندهای تصویری و پخش آن درشبکه نشنال جئوگرافی و شرکت در نمایشگاه expo 2017 ذکر و بیان کرد: چاپ بروشور راهنما، ساخت و نصب تابلوهای بین جاده ای برای شناساندن قنات به گردشگران و مسافران با صرف اعتبار 500 میلیون ریال از دیگر اقدامات هستند.
وی همچنین با انتقاد از شستشوی خودرو و لباس، دیوار کشیهای غیرمجاز و تغییر کاربری زمینهای زراعی در زمینهای قنات قصبه خواستار توجه بیشتر شهروندان نسبت به این مساله شد.
صنوبری گفت: زیرساختهای اقامتی و گردشگری گناباد متناسب با ظرفیتهای این شهرستان افزایش نیافته لذا توجه بیشتر مسئولان و دست اندرکاران ذیربط به افزایش زیرساختهای حمل و نقل و اقامتی و احداث فرودگاه و راه آهن در این شهرستان ضروری است.
وی افزود: با هدف ایجاد اشتغال و کارآفرینی، واگذاری مسائل گردشگری قنات قصبه گناباد به بخش خصوصی مهمترین رویکرد امسال است و از مشارکت متصدیان و دست اندرکاران دفاتر گردشگری استان به این منظور حداکثر استفاده می شود.
قنات قصبه گناباد به عنوان تنها اثر تاریخی استان خراسان رضوی تیر 1395 در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید. شهرستان گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 142 اثر به ثبت آثار ملی رسیده است.
مرکز شهرستان 80 هزار نفری گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشار: حسین کریم زاده
2095/7545/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.