منصور انوری نویسنده خراسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رمانهای 'دا'، 'پایی که جا ماند' و 'من زنده ام' به عنوان آثار موفق در این زمینه هستند که اقبال عمومی و تجدید چاپ این آثار موفقیت نسبی آنها را تایید می کند.
وی اظهار کرد: تعداد انتشاراتی که در کشور و به ویژه در خراسان رضوی در زمینه آثار دفاع مقدس فعالیت دارند بسیار اندک است و از طرفی برخی کارهایی که برای چاپ در این زمینه به آنها سپرده می شود از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند لذا ورود نویسندگان حرفه ای در این حوزه احساس می شود.
وی گفت: جلد سوم از رمان چهار جلدی 'برفراز آشیانه عنقا' که روایت اجمالی از وقایع کردستان پس از آغاز انقلاب اسلامی است و به زندگی سردار شهید محمود کاوه می پردازد، تحویل ناشر شده و پس از انتشار، نوشتن جلد چهارم را آغاز می کنم.
انوری افزود: جلد اول این کتاب به وقایع سنندج در آن روزها می پردازد و اعزام نیروهایی از مشهد و تهران برای آزادسازی باشگاه افسران شهر را روایت می کند.
وی از نگارش جلد سوم و پایانی رمان 'از عشقاباد تا عشق آباد' خبر داد و اظهار کرد: این رمان تاریخی و مستند ماجرای حقیقی شفای فرزند بیمار رئیس حزب کمونیست ترکمنستان در سال 43 را روایت می کند.
رمان مزبور بازگشتی به سالهای پر التهاب جنگ جهانی دوم را روایت کرده و سرگذشت مستند و تلخ 10 سرباز پاسگاه مرزی تایباد خراسان رضوی را نقل می کند که فقط سه نفر آنان پس از تعطیلی پاسگاه دردوران اشغال ایران، در مسیر بازگشت زنده می مانند که سالها بعد در جریان شفای کودک بیمار رمان 'عشقاباد تا عشق آباد' نقش آفرینی می کنند.

* تغییر نام 'جاده جنگ' به ' گذرگاه'
این نویسنده خراسانی که برای نگارش رمان 'جاده جنگ' برنده جایزه جلال شده است گفت: جلدهای 9 و 10 این رمان در مراحل پایانی بازبینی برای چاپ قرار دارد و ادامه این رمان را در قالب 10 جلد دیگر با نام موقتی 'گذرگاه' در دست نگارش دارم.
وی افزود: جلد اول گذرگاه (جلد 11جاده جنگ) که از ارتحال آیت العظمی بروجردی آغاز می شود علاوه بر رویکرد تاریخی اثر، به مباحث مذهبی و ورود جدی حوادث مربوط به این حوزه در داستان پرداخته لذا تغییر نام 10 جلد دیگر ضروری به نظر می رسید که البته این نام موقتی است و احتمالا تغییر می کند.
وی اظهار کرد: 10 جلد گذرگاه همچنین به وقایع قیام 15 خرداد و رویدادهای پس از آن، مبارزه گروههای اسلامی با رژیم پهلوی و ساواک، پیروزی انقلاب اسلامی، قائله گروهک ها و جنگ تحمیلی، ارتحال امام خمینی (ره) و آغاز رهبری آیت الله خامنه ای می پردازد.
انوری گفت: این رمان تاریخی روایتگر جنگ ها ، تنشها و درگیری های ملت ایران در دوران معاصر است و همه وقایع از جنگ جهانی دوم ، اشغال کشور توسط متفقین و تعطیلی پادگانها ، قیام 15 خرداد ، جنگ ایران و عراق و وقایع و داستانهایی که بر شخصیتهای داستان در این خصوص می گذرد در این رمان ذکر شده است.
'جاده جنگ' تاکنون با استقبال بسیار از سوی خوانندگان مواجه شده و جوایز بسیار به دست آورده است.
این کتاب در دوره چهاردهم جایزه کتاب فصل، هشتمین دوره جایزه قلم زرین و کتاب سال 1390 موفقیت کسب کرده و در چهارمین دوره جایزه جلال آل احمد نیز کتاب برگزیده بوده است.
منصور انوری حدود 10 سال از وقت خود را صرف تحقیق برای مجموعه 20 جلدی جاده جنگ و گذرگاه کرده است و در نگارش این اثر از منابعی همچون خاطرات شفاهی مردم مناطق مورد پرداخت در داستان، اسناد موجود در آرشیو آستان قدس رضوی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و گفت و گو با قهرمان اصلی داستان سید رضا شریفی، استفاده کرده است.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.