رفت و آمد این تعداد خودرو موجب ایجاد گرههای ترافیکی زیادی در سطح خیابانهای کلانشهر مشهد شده است و که همه روزه زمینه ساز کلافگی سرنشینان می شود و حتی با ساخت خیابانهای عریض و طویل، تقاطعها و اجرای طرحهای گوناگون نیز گرهی از آن باز نمی شود. این پدیده آلودگی هوا را نیز به همراه دارد و در درازمدت آسیبهای زیادی را به محیط زیست شهری وارد می کند.
شاید دوچرخه به عنوان وسیله ای مقرون به صرفه علاوه بر ارمغان سلامتی بتواند در کلانشهری مثل مشهد حلال بسیاری از این معضلات باشد وسیله ای که ترافیک، آلودگی و صدا ایجاد نمی کند.
یکی از شهروندان مشهدی که راننده خودرویی تک سرنشین است به خبرنگار ایرنا گفت: خیابانهای شهر دارای سربالایی و سراشیبیهای زیادی است که رکاب زدن را برای بسیاری از دوچرخه سواران سخت می کند.
مهدی امیرفخری ادامه داد: مسیرهای ویژه دوچرخه در مشهد اندک است و برای استفاده از این وسیله باید در دل خیابانها و لابلای خودروها حرکت کرد که این موضوع ایمنی دوچرخه سوار را کاهش می دهد.
یکی دیگر از شهروندان مشهدی گفت: برای انجام امور اداری در مرکز شهر گاهی از دوچرخه استفاده می کنم اما زمانی که به مقصد می رسم مکان امنی برای پارک دوچرخه خود پیدا نمی کنم.
محمد خاکشور افزود: از طرفی قوانین حمایتی برای وسایل نقلیه کوچک وجود ندارد و در صورت بروز برخی مشکلات از جمله سرقت و یا تصادف حمایت خاصی انجام نمی شود.
وی که خود فروشنده دوچرخه است ادامه داد: دوچرخه به عنوان وسیله ای کم هزینه و مفید برای کاهش ترافیک مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته و مردم کمتر به آن روی می آورند. 90 درصد مشتریان خرید دوچرخه کودکان هستند و 10 درصد باقیمانده بزرگسالانی هستند که به قصد همراهی فرزندان دوچرخه سوار خود این وسیله را تهیه می کنند.
او گفت: البته تنها افزایش ترویج فرهنگ دوچرخه سواری کافی نیست بلکه عوامل دیگری مانند ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه سواری اهمیت ویژه در تشویق و ترغیب مردم برای استفاده از این وسیله دارد.

* زیرساختهای نامناسب
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد نیز به خبرنگار گفت: یکی از اولویتهای اصلی شورای پنجم شهر مشهد توسعه حمل و نقل پاک به ویژه دوچرخه سواری است.
مجتبی بهاروند افزود: اما واقعیت آن است که به دلیل ساختار ناهمگون خیابانهای سطح شهر استفاده از دوچرخه در بسیاری از مسیرها سخت و در بخشی از مسیرها محال است. این موضوع علت اصلی خاک خوردن دوچرخه ها در ایستگاههای شهرداری است.
وی ادامه داد: رشد فرهنگ دوچرخه سواری موجب کاهش معضل ترافیک در کلانشهر مشهد و کاهش آلودگی صوتی و محیطی می شود. استفاده از دوچرخه در شهر علاوه بر نشاط، فضایی پاک را برای مردم به ارمغان خواهد آورد.
عضو شورای شهر مشهد گفت: این موضوع که بیشتر شهروندان تمایل دارند با خوروی شخصی در سطح شهر تردد کنند یکی از معضلات بزرگ شهر است که از تفکر و عادتها نشات می گیرد. مقوله فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه کمک زیادی به این بخش می کند.
وی به اجرای 'طرح سه شنبه های بدون خودرو' در مشهد اشاره و بیان کرد: اکنون چاره ای جز رجوع به دوچرخه نداریم. این مدل طرحها لازمه مشهد است و باید برای اجرای آنها تدابیر ویژه ای اندیشیده شود که بدون شک شورای پنجم شهر مشهد در این مسیر فعال خواهد بود.
بهاروند افزود: شهر مشهد صنعتی نیست و علت عمده آلودگی هوای آن مربوط به خودروها است. کمتر از یک دهم مسیرهای سطح شهر مشهد اختصاص به دوچرخه سواری دارد که این موضوع بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است.
کلانشهر مشهد سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه پذیرای 27 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.
گزارشگر: حسین عباسی ** انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.