به گزارش ایرنا، محمود رضا برازش پنجشنبه شب در مراسم نکوداشت هفته علم و فناوری چاپ ایران و هفدهمین جشنواره صنعت چاپ خراسان رضوی افزود: به دلیل نبود تجهیزات و ماشین آلات لازم در صنعت چاپ، بخش عمده ای از محصولات به صورت خام به کشورهای دیگر ارسال می شود.
وی اظهار کرد: با فراهم شدن زمینه صادرات محصولات صنعت چاپ به روسیه، فقط 6 درصد فرصت های بازار این کشور را به دست آوردیم که بخش عمده ای از این مشکل نبود تجهیزات لازم در بخش صنعت چاپ و بسته بندی است.
وی گفت: زمانی خراسان رضوی از نظر تولید صنایع بسته بندی، کمپوت و کنسرو جایگاه مناسب و از نظر تجهیزات وضعیت مطلوب داشت اما اکنون فاقد تجهیزات چاپ بر روی فلز است و هنوز چاپ بر روی قوطی های کنسرو و کمپوت به صورت کاغذی انجام می شود و آنچه در زمینه چاپ بر روی فلز در بازار ایران وجود دارد، وارداتی است.
برازش افزود: صنعت چاپ خراسان رضوی در حوزه نشریات و کتاب وضعیت مطلوب داشته و ماشین آلات این استان در حوزه چاپ کتاب و نشریه بیش از حد معمول است و رقابت بین چاپخانه ها به حدی گسترش یافته که طی 10 سال گذشته دستمزد چاپ در حوزه نشریات و کتاب افزایش نیافته است.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی از نظر عملکرد اتحادیه و تعاونی چاپ، بهترین استان کشور است لذا با همت اتحادیه چاپخانه داران این استان، اولین پایگاه علمی برای مدیریت کسب و کار و صنعت چاپ کشور در دانشگاه فردوسی ایجاد شده و اکنون بیش از 20 نفر از مدیران چاپ در این دانشگاه مشغول یادگیری دانش مدیریت کسب و کار هستند.
وی گفت: حدود 20 سال، نظارت بر تاسیس چاپخانه ها و تولید کالای چاپی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که طبق تفاهم نامه ای که در دولت یازدهم بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت منعقد شد، مقرر گردید بخش صنعت چاپ به وزارت صنعت واگذار شود و بخش نظارت بر محصولات چاپی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بماند.
برازش افزود: در این راستا مراحل تصویب صدور مجوز برای تاسیس و بهره برداری از چاپخانه ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجلس شورای اسلامی و هیات دولت در حال انجام است.
وی اظهار کرد: همچنین براساس مصوبه 21 خرداد ماه امسال هیات دولت، ورود ماشین آلات صنعت چاپ نیاز به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد اما تا زمان اجرایی شدن این مصوبه، این وزارتخانه همچنان فرآیند عمومی را برعهده دارد.
رئیس انجمن علمی و فناوری چاپ ایران نیز در این مراسم گفت: صنعت چاپ، صنعت راهبردی است که بسیاری از شاخص های صنعت استراتژیک را در اختیار دارد لذا باید این جایگاه به رسمیت شناخته شود.
محمد بیطرفان افزود: انجمن علمی و فناوری چاپ ایران برای اولین بار جشنواره جایزه ملی برندهای برتر صنعت چاپ کشور را برگزار می کند که این جشنواره به دنبال معرفی برندهای سازمانی در سطح واحدها و مجتمع های بزرگ چاپی است.
وی نبود مرکز خدمات مشاوره و هدایت سرمایه گذاری را یکی از خلاء های صنعت چاپ دانست و اظهار کرد: انجمن علمی و فناوری چاپ ایران در صدد راه اندازی مراکز مشاوره و خدمات سرمایه گذاری در این زمینه است تا مشکلات حوزه سرمایه گذاری در صنعت چاپ رفع شود.
وی کمک به چاپخانه ها در تدوین برنامه استراتژیک را از دیگر اقدامات انجمن علمی و فناوری چاپ ایران برشمرد.
بیطرفان گفت: در نشست اخیر اعضای این انجمن، تاسیس کمیته استان های انجمن علوم و فناوری چاپ ایران به عنوان تنها تشکل علمی و ملی در حوزه صنعت چاپ به تصویب رسید و رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی به عنوان رئیس این کمیته برگزیده شد و روسای اتحادیه چاپخانه داران سایر استانها نیز به این کمیته خواهند پیوست.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.