حسین سنجرانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرخس نه تنها در حوزه ترانزیت و صادرات کالا جایگاه برجسته ای در کشور به دست آورده است بلکه از نظر موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی نیز به استراتژیک ترین منطقه در شمال و شرق کشور تبدیل شده است.
وی با تشکر از تلاش های استاندار خراسان رضوی و نماینده حوزه انتخابیه سرخس، فریمان، احمد آباد و رضویه برای پیگیری در این زمینه اظهار کرد: در 20 سال گذشته عزم جدی برای بازگشایی گره های تبدیل منطقه ویژه به منطقه آزاد وجود نداشت ولی اینک با ورود تولیت آستان قدس رضوی اجرای این طرح شتاب بیشتری گرفته است.
وی گفت: سرخس منابع و ذخایر غنی در دل خود جای داده و می طلبد همه برای رساندن این شهرستان به جایگاه واقعی آن تلاش کنند.
سنجرانی افزود: امیدواریم طرح منطقه آزاد سرخس تا پایان سال به مجلس شورای اسلامی ارسال شود تا با تصویب نمایندگان مردم مشکل اشتغال سرخس و شهرهای همجوار برطرف شده و حجم صادرات غیر نفتی کشور به ویژه به کشورهای آسیای میانه افزایش یابد.
پیش از این فرماندار سرخس از دریافت 90 درصد شاخص های تبدیل یک منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد، توسط این شهرستان خبر داده بود.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس به وسعت 5200 هکتار در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان و نزدیک شهر سرخس، طبق مصوبه شورایعالی مناطق آزاد در 26 فروردین 1375 تاسیس شد و سازمان مسئول این منطقه نیز آستان قدس رضوی است.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس از شمال 80 کیلومتر و از شرق 84 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و اولویت فعالیت در آن ترانزیت کالا و انبارداری است.
این منطقه ویژه با هدف تسهیل ترانزیت کالا از آسیای میانه و افغانستان به خلیج فارس از طریق راه آهن مشهد - سرخس - تجن به راه آهن ترانزیتی بندرعباس - بافق - یزد متصل شده و فرودگاه بین المللی سرخس با باند چهار هزار متری امکان ارتباط هوایی گسترده با منطقه را فراهم آورده است.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.