محمد حسین یزدی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بانو 'قمر بنی هاشم' 60 ساله مجموعه دار سکه های دوره اسلامی در آمریکا است که به دلیل فعالیت های نیکوکارانه در محل زندگی اش کالیفرنیا در بین شیعیان؛ به 'شمع مومن' شهرت دارد.
وی بیان کرد: این بانوی نیکوکار، اصالتا هندی و مسلمان شیعی است اما 40 سال قبل به آمریکا مهاجرت کرده و در آنجا ماندگار شده و به دلیل ارادتی که به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارد ، بانی فعالیت های مذهبی و راهنمای گروه های زیادی از زائران در تشرف به اعتاب مقدسه در ایران و عراق بوده است.
وی اظهار کرد: بانو قمر بنی هاشم، چندین بار به حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف شده و ارادت ویژه ای به ساحت مقدس آن حضرت دارد به طوری که جسد همسر مرحومش را در یکی آرامستان های آمریکا به امانت گذاشته است تا برای دفن به حرم مطهر رضوی منتقل کند.
وی افزود: این بانوی خیراندیش در یکی از سفرهایش به مشهد و زیارت بارگاه منور رضوی از گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی دیدن می کند و این موزه را بهترین مکان برای حفظ، نگهداری و نمایش سکه های خود می یابد.
مسئول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی گفت: مجموعه سکه اهدایی این بانوی آمریکایی، همگی نقره و متعلق به سلسله گورگانیان از جمله دوران 'سلطان فرخ سیر' و 'محمد شاه گورگانی' است.
یزدی نژاد افزود: تاکنون 9 سکه از این مجموعه کارشناسی شده که این بین سالهای 1127 و 1144 هجری قمری در شهرهای 'اوتاوا ، گاوالیار، اخترنگر، گورا، مستقرخلافه و شاه آباد' ضرب شده اند.
وی با اشاره به ارزشمندی زبان فارسی و گسترش آن در هندوستان بیان کرد: کتیبه روی یک سکه حاوی شعری به مضمون 'سکه زد از فضل حق بر سیم و زر پادشاه بحر و بر؛ فرخ سیر' حک شده و ضرب آن مربوط به سال 1127 هجری قمری همزمان با دوره صفویه در ایران است.
در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه حضرت رضا (ع) 800 هزار قطعه تمبر، اسکناس و سکه از 240 کشور و مستعمرات سابق آنها نگهداری می شود.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.