محمدرضا اورانی ظهر امروز در بازدید از باغ‌های شهرستان قوچان به خبرنگاران افزود: قوچان یکی از شهرستان‌های قطب محصولات باغی در استان خراسان رضوی است که با توجه به افت شدید دما در این فصل و خسارات وارده پیگیریم که از طریق جهاد و مدیریت بحران توسط مراجع مربوطه تصمیم‌گیری و توسط دولت بخشی از خسارت وارده را جبران کنیم.

وی با اشاره به این که در خراسان رضوی افزون بر ۳۳۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات باغی است ادامه داد: عمده محصولات باغی استان سیب، زعفران، انگور، انار، هلو، شلیل و گردو است که در سرمازدگی امسال به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات باغی استان آسیب‌دیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آن چه باید مد نظر قرار گیرد تغییر اقلیم است و باید هم کشاورزان، هم باغداران و هم متولیان این بخش رفتار و کردار خود را با توجه به تغییر اقلیم تغییر دهند.

اورانی افزود: برای ایجاد و یا اصلاح باغ باید دما، رطوبت و موارد فنی طی ۱۰ سال اخیر مطالعه و از ارقام میوه‌ای استفاده شود که نسبت به تنش‌های گرمایی و سرمایی مقاوم باشند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر برخی باغداران قوچانی برای باغ‌های انگور و درختان هسته‌دار از سایه‌بان استفاده می‌کنند ادامه داد: احداث سایه‌بان در باغ ها می‌تواند در تابستان هفت درجه کاهش دما و ۳۵ درصد جلوگیری از تبخیر ایجاد کرده و از سرمازدگی و تگرگ نیز جلوگیری نماید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال حدود هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به خراسان رضوی ابلاغ‌ شده است که در سال گذشته این رقم هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال بوده است و باغداران استان می‌توانند از این ظرفیت برای نصب دستگاه‌های ضد تگرگ استفاده نمایند.

اورانی افزود: بیمه کشاورزی بیشتر بیمه هزینه تولید است اما توقع کشاورز بیمه درآمد است و بهتر است صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیمه کردن در محصولات باغی را چندگزینه‌ای کرده و امکان انتخاب بیشتری را به کشاورزان و باغداران دهد تا اگر کسی در باغ از تولید بالایی برخوردار است به همان میزان هزینه بیمه بیشتر پرداخت و در خسارات نیز غرامت بیشتری دریافت کند.

۲۸ درصد ارزش تولیدات باغداران قوچان خسارت دید

فرماندار قوچان نیز به خبرنگاران گفت : با توجه به سرمای اخیر طبق برآورد اولیه حدود هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال به باغ‌های قوچان خسارت وارد شده است که حدود ۲۸ درصد ارزش تولیدات باغداران شهرستان را شامل می‌شود.

هادی رجایی نیا افزود: طی این دو روز گزارش‌ خسارت‌ها دریافت شده تا بتوانیم بخشی از آن را جبران نماییم.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر شاهد تغییر اقلیم در شهرستان بوده‌ایم تصریح کرد: بر این اساس کشاورزان با تغییر الگوهای کشت، اقدامات پیشگیرانه و استفاده از فنون علمی جدید را مدنظر داشته باشند .

سرمای اخیر به هشت محصول باغی قوچان خسارت وارد کرد

مدیر جهاد کشاورزی قوچان نیز در این بازدید گفت : در تاریخ ۲۰ و ۲۱ فروردین شاهد بارش برف و دمای منفی ۱۱ درجه در قوچان بودیم که خسارات زیادی را به باغات این شهرستان وارد کرد.

احمد کنعانی بابیان این که متأسفانه سرمای شدید به هشت محصول باغی این شهرستان خسارت وارد کرده است افزود: باغ‌های زردآلو، بادام و آلو ۱۰۰ درصد، باغ‌های گلابی ۷۰ درصد، باغ‌های سیب ۴۰ درصد، باغ های هلو ۸۰ درصد، تاکستان‌های انگور ۲۰ درصد و باغ‌های گردو ۵۰ درصد خسارت‌دیده‌اند.

وی تأکید کرد: این گزارش خسارات اولیه است و خسارات نهایی در ۴۸ ساعت آینده برای بررسی بیشتر انجام خواهد شد.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.