گواه این امر آمار حضور سالانه سه میلیون زائر و مسافر به این شهرستان است اما نوروز امسال با شیوع ویروس کرونا، مسوولان اعلام کردند که آمادگی برای پذیرش مسافران را ندارند لذا اغلب مسافران نوروزی که قصد سفر به این منطقه را با تورهای گردشگری و یا با وسیله نقلیه شخصی داشتند به دلیل نگرانی از شیوع گسترده ویروس کرونا سفرهای نوروزی خود را متوقف نمودند و بدین ترتیب گردشگری منطقه روزهای رکود را تجربه می کند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر در همین خصوص روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به رغم اینکه از ماه‌ها قبل برای نوروز ۹۹ برنامه‎‌ریزی شده بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی برنامه‎ها متوقف شد.
رضا یوسفی افزود: هرچند با توجه به کمتر شدن سفرهای خارجی و معرفی بهتر جاذبه‎های داخلی در بعد ملی پیش بینی می‎شد فروردین امسال در حوزه گردشگری وضعیت خوبی داشته باشیم اما با شیوع ویروس کرونا حضور گردشگران و مسافران در شهرستان را شاهد نبودیم.
وی اضافه کرد: به رغم این که از چند ماه قبل از پایان سال اقامتگاه‌های بوم‌گردی کاشمر برای نوروز ۹۹ رزرو شده بود اما مسافران این رزروها را لغو کردند.

او با بیان‌این‌که درحوزه گردشگری به خصوص گردشگری روستایی شاهد اتفاقات رو به رشدی بودیم ادامه داد: هشت اقامتگاه بوم‌گردی و پنج آژانس مسافرتی کاشمر برای پذیرایی از مسافران نوروزی و تورهای خارجی و داخلی آمادگی داشتند و پیش بینی می‎شد شاهد حضور چشمگیر مسافران باشیم اما ویروس کرونا ضربه ای جدی به این بخش وارد کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر گفت: هرچند ویروس کرونا تاثیری منفی برروی گردشگری منطقه داشته اما باید این وضعیت را فرصت دانست و از آن برای بررسی مشکلات و رفع نواقص استفاده کرد زیرا دیر یا زود این مشکل رفع می‎شود و مجدد پویایی و حضور گردشگران به منطقه را شاهد خواهیم بود.
یوسفی افزود: با توجه به تاکید کارشناسان بر لغو سفرها در همین راستا بسیاری از مدیران آژانس‎های مسافرتی از لغو سفرهای گردشگران خبر دادند به همین جهت باید از هم اکنون برای زمان بعد از رفع مشکل ویروس کرونا برنامه‎ریزی ‎داشت.
وی اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات به وجود آمده برای حوزه گردشگری از بانک‎هایی که تسهیلاتی به تاسیسات گردشگری داده‎اند درخواست می شود وضعیت  فعالان این حوزه  را درک کنند و معوقات را با جریمه دریافت نکنند زیرا در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری به همدلی و همکاری نیاز داریم.
او افزود: بسیاری از صاحبان مشاغل منتظر فرارسیدن نوروز بودند تا کسب و کارشان رونق بیشتری بگیرد اما اکنون با مشکلات جدی مواجهند و جا دارد که به آنها کمک شود.
 مسوول یکی از آژانس‎های مسافرتی در کاشمر نیز  به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع ویروس کرونا برنامه تمامی تورهای گردشگری کنسل شده و از این منظر ضرر جدی به ما وارد شده است.

محسن شریعتی راد افزود:آن کسانی هم که بلیط‎های نوروزی قطار تهیه کرده بودند پیش از انجام سفر، کنسل کرده و ما نیز مبالغ دریافتی را  مسترد کردیم.
وی ادامه داد: بسیاری از آژانسهای مسافرتی چند روز پایانی سال فقط برای کنسل کردن رزروهای صورت گرفته باز بودند و سپس به طور کامل تعطیل کرده اند.

وی با بیان این که کاشمر، جز پنج شهر بزرگ استان خراسان رضوی و دارای ظرفیتهای فراوانی برای حضور گردشگران از جمله جاذبه های طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی  است ابراز امیدواری کرد در دوران پس از کرونا بتوانیم زمینه معرفی بیشتر جاذبه های این دیار و پذیرایی از مسافران و زائران بیشتری را فراهم آوریم.

از اماکن دیدنی شهر کاشمر می توان به مدرسه حاج سلطان العلما، یخدان قدیمی شهر، بقاع متبرکه امامزادگان سید مرتضی(ع)، سید حمزه(ع) و سید محمد (ع)، زیارتگاه شهید آیت الله مدرس و دهها اثر تاریخی و زیبای این شهر اشاره کرد.

 کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.