محمدعلی امیرفخریان روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: رفت و آمد خودروهای حامل کالاهای صادراتی ایران، خودروهای ترانزیتی و خودروهای افغانی هم‌اینک در مبادی گمرک، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بازارچه مرزی دوغارون واقع در شهرستان تایباد عادی و روان است.

وی ادامه داد: همچنین گرچه رفت و آمد مسافران ایرانی و افغانستانی در دو طرف گذرگاه مرزی دوغارون عادی است اما همه افراد در این نقطه مرزی از نظر سلامتی کنترل بهداشتی و تب‌سنجی می‌شوند.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شنیده شده حرکت خودروهای ایرانی حامل کالا در افغانستان با دشواریهایی مواجه بوده زیرا تمایل و تاکید در آنسوی مرز بر استفاده از خودروهای افغانی است.

وی به وضعیت گذرگاههای مرزی خراسان رضوی با جمهوری ترکمنستان شامل سرخس، لطف‌آباد و باجگیران نیز اشاره و بیان کرد: حرکت خودروهای حامل کالاهای صادراتی و ترانزیت به آن کشور فعلا ممنوع است.

امیرفخریان افزود: همچنین جریان رفت و آمد مسافر در مرز خراسان رضوی با ترکمنستان متوقف شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس هم‌اینک فقط امکان بازگشت از ایران برای خودروهای ترکمنستانی به داخل آن کشور میسر است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در طول مرزهای ایران با جمهوری ترکمنستان گذرگاه مرزی سرخس به کلی بسته است لذا فعلا امکان صادرات کالا از طریق این مرز وجود ندارد. 

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۲ کیلومتر دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان است و ازشرق به طول حدود ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد.

همچنین این استان پنج گمرک با عناوین لطف‌آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در شهرستان تایباد واقع در مرز افغانستان و باجگیران در مرز با ترکمنستان دارد. 

هشت شهرستان شامل "قوچان، درگز، کلات، سرخس، صالح‌آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف" از مجموع ۲۹ شهرستان استان خراسان رضوی واقع در نوار شرقی این استان با کشورهای ترکمنستان و افغانستان هم مرز هستند.

جمهوری ترکمنستان کشور همسایه با شهرستانهای "قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد" است. شهرستانهای "تربت‌جام، تایباد و خواف" نیز در جوار مرز افغانستان قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.