نگاهی کلی به مجموع متون تبلیغاتی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه مشهد و کلات که هم‌اینک ۳۰۰ نامزد برای کسب پنج کرسی این حوزه انتخابیه در حال طی کردن آخرین ساعات از مهلت قانونی تبلبغات هستند نشان می‌دهد در اکثر اقلام تبلیغاتی چندان ظرافت حرفه‌ای و کار کارشناسی برای ارائه تبلیغی محرک و جذب‌کننده مخاطب بکار گرفته نشده است. 
شعار و برنامه یا قولها و وعده‌ها یکی از اجزاء اصلی تبلیغات انتخاباتی است که می‌بایست در کنار استفاده از نمادهای واژگانی، رنگی و تصویری به موثرترین وجه ارائه شوند تا در کمترین زمان ممکن نظر مخاطب را جلب کرده و با او ارتباطی پایا برقرار کند. 
در اقلام تبلیغات انتخاباتی که خبرنگاران ایرنا در سطح مشهد مورد بررسی قرار دادند چنین نمادهای موثری کمتر دیده می‌شوند و حتی در میان تبلیغات، تراکتهایی توزیع شده که مربوط به شرکت در انتخابات دوره‌های پیشین است. 
همچنین برخی نامزدها در قالب "ویژه‌نامه‌ انتخاباتی" به معرفی خود پرداخته‌اند اما در این ویژه‌نامه‌ها نیز تنها به ارائه اطلاعات اولیه، شناسنامه‌ای، کارنامه تحصیلی و کاری اکتفا شده و حتی اندک تحلیلی از برنامه‌های نامزدها نیز در آنها وجود ندارد.
البته در این میان چسباندن تراکتهای تبلیغاتی بر بدنه در و دیوار برخی بیمارستانها و داروخانه‌های سطح شهر از مواردی است که توجه شهروندان مشهدی را به خود جلب می‌کنند.
اقدام خاصی در ستادهای انتخاباتی نامزدها نیز در باب تحلیل برنامه‌ها صورت نمی‌گیرد. تبلیغات در این ستادها به توزیع تراکت‌ با اطلاعات اولیه خلاصه می‌شود. 

نامزدهای انتخاباتی حوزه مشهد و کلات هم در کمتر ستادی برای پاسخگویی به پرسشهای مردم حضور دارد.

این در حالی است که شمار ستادهای انتخاباتی در سطح کلانشهر مشهد کمتر از یک چهارم تعداد نامزدهای انتخاباتی این حوزه انتخابیه است.

بر اساس اعلام فرمانداری مشهد هم‌اینک ۳۰۰ نامزد نمایندگی مجلس یازدهم در حوزه مشهد و کلات در حال سپری نمودن آخرین ساعات رقابت هستند اما تنها ۷۰ ستاد انتخاباتی در سطح مشهد دایر است. 
برگزاری مناظره میان نامزدهای انتخاباتی از گروههای مختلف سیاسی از دیگر روشهای تبلیغاتی آنها است اما این برنامه‌ها نیز عموما به دلیل حضور نیافتن یکی از طرفین لغو می‌شوند. 

به عنوان نمونه امروز ۲۹ بهمن ماه قرار بود مناظره‌ای بین سه نامزد از جریانهای اصلاح‌طلب، اصولگرا و عدالتخواه در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شود اما به دلیل انصراف نامزد اصولگرا، این مناظره منتفی اعلام شد. 
این در حالی است که بر اساس بازدیدهای میدانی چند روز اخیر خبرنگاران ایرنا در سطح شهر مشهد و پیگیری حال و هوای انتخاباتی دغدغه بسیاری از شهروندان مشهدی نبود اطلاعات کامل و تشریحی پیرامون برنامه‌ها و اهداف نامزدهای انتخاباتی پس از ورود آنها به خانه ملت است. 
شهروندان از هر قشر، طبقه و طیفی خواستار برپایی برنامه‌هایی از سوی نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم هستند که در چارچوب آن برنامه‌ها و روشهای تحقق آنها به روشنی تشریح شود تا رای‌دهندگان بتوانند از گذر این برنامه‌ها به انتخاب اصلح برسند. 

با این وجود ظرف شش روز گذشته از مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شهروندان مشهدی کمتر شاهد برگزاری چنین برنامه‌هایی بوده‌اند.

این بدان خاطر است که اکثر قریب به اتفاق نامزدهای انتخابات، در جریان فعالیتهای تبلیغاتی خود به همان توزیع تراکت با اطلاعات اولیه اکتفا کرده‌اند. 
احزاب مختلف نیز عموما با اعلام حمایت از نامزد مورد نظرشان، در قالب بیانیه‌هایی مردم را تشویق به حضور در انتخابات می‌کنند اما این احزاب نیز در عمل کمتر دغدغه‌ای نسبت به افزایش سطح آگاهی شهروندان و سواد سیاسی‌ آنها برای حضور آگاهانه در انتخابات نشان داده‌اند. 

هم‌اینک ۶۷۴ نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصاحب ۱۸ کرسی نمایندگی جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در خانه ملت، در حال تبلیغات و رقابت هستند. 

از این میان ۳۰۰ نامزد در حوزه انتخابیه مشهد و کلات که بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی است، فعالیت تبلیغاتی دارند.

بر این اساس برای تصاحب هر کرسی نمایندگی مردم خراسان رضوی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۳۷ نامزد و در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۶۰ نامزد رقابت می‌کنند.

چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت واجد شرایط رای دادن در خراسان رضوی روز جمعه آتی آرا خود را با حضور در چهار هزار و ۲۳ شعبه رای‌گیری، به صندوقهای انتخابات مجلس یازدهم خواهند سپرد.

همچنین برای دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت سه و نیم میلیون نفری حوزه انتخابیه مشهد و کلات که واجد شرایط رای داده هستند هزار و ۵۰۷ شعبه رای‌گیری برپا می‌شود.

ستاد انتخابات یازدهمنی دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی ۷۵ هزار نفر را به عنوان عوامل اجرایی این انتخابات در سطح استان بسیج کرده و بکار گرفته است.

پیش از این ۶۶ درصد از مجموع هزار و ۵۴ داوطلب نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی تایید صلاحیت شده‌اند. 
حوزه انتخابیه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستانهای فیروزه و نیشابور با دو نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستانهای جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با دو نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستانهای فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستانهای سرخس و فریمان و بخشهای احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستانهای بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستانهای زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستانهای بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستانهای رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستانهای تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و بالاخره حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستانهای بینالود (طرقبه‌شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی، ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز با حضور و رقابت ... نامزد برای انتخاب یک نماینده خراسان رضوی در آن مجلس، روز دوم اسفند ماه آتی در این استان برگزار می‌شود. مرحوم آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی در خبرگان رهبری پارسال درگذشت. شش نفر از ۸۸ نماینده مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در جمع خبرگان هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.