همزمان با این مراسم در چارچوب چهل و یکمین برنامه "سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی" پایگاه موضوعی مطالعه دیجیتال با عنوان "سپهبد شهید حاج‌ قاسم سلیمانی" نیز در سامانه کتابخانه دیجیتال کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی راه‌اندازی شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی گفت: آن شهید در بین همرزمان خود بی‌نظیر بود و ویژگیهای شخصیتی برجسته‌ای داشت که او را از دیگران به شدت متمایز می‌کرد. 

مصطفی خاکسار قهرودی افزود: کمتر کسی تاکنون وجود داشته که در اوج اقتدار، عزت، توانمندی، محبوبیت اما در نهایت عجز، ضعف و خضوع در برابر خداوند و ائمه معصوم(ع) اینچنین از خودگذشتگی داشته باشد.

وی ادامه داد: آخرین جملات شهید سلیمانی نیز طلب شهادت از خداوند و شهادت پاکیزه و خالصانه بود که به آرزویش رسید لذا آن شهید والامقام برای همیشه در تاریخ به عنوان یک الگوی ماندگار خواهد بود. 

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: تعدادی آثار فرهنگی و هنری در گنجینه رضوی وجود دارد که توسط سردار شهید سپهبد حاج‌ قاسم سلیمانی به مقام عظمای ولایت اهدا شده و معظم‌له ‌نیز آنها را به آستان مقدس رضوی تقدیم کرده‌اند. در این میان سه نسخه خطی اهدایی آن شهید بزرگوار در مراسم امروز معرفی و رونمایی شدند. 

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی افزود: این نسخه‌ها شامل مصحف شریف قرآن از قرن سیزدهم هجری قمری، نسخه خطی "کنز اللغات" مربوط به سال ۹۲۰ قمری و کتاب خطی "ارشاد العقل السلیم" کتابت قرن ۱۱ قمری هستند. 

وی ادامه داد: "پایگاه مطالعاتی موضوعی سردار شهید سپهبد حاج‌ قاسم سلیمانی" نیز در سامانۀ کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از امروز ۲۴ دی ماه راه‌اندازی شد. این پایگاه مطالعاتی شامل کتاب، مقاله، عکس، فیلم و دیگر مطالب مورد نیاز پژوهشی و مطالعاتی است.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: منابع این پایگاه به صورت پیوسته فراداده ‌نویسی شده و در حال تکمیل است. امکان بهره‌مندی از این منابع برای علاقه‌مندان در سراسر دنیا از طریق بستر شبکه وب و یا بطور حضوری در محل پایگاههای دیجیتال کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد فراهم است.

وی افزود: کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از نمونه‌های مطرح این حوزه در کشور، افزون بر دو میلیون منبع دیجیتال شامل نسخه‌های خطی، کتابهای چاپی و دیگر منابع مکتوب مطالعاتی را در اختیار دارد و خدمات مرتبط را به پژوهشگران و علاقه‌مندان ارائه می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.