به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، علی ارواحی با اشاره به تدوین برنامه‌های مدیریت جامع برای اکوسیستم‌های آبی افزود: با توجه به اهمیت روزافزون تالاب‌ها، رودخانه‌ها و ارزش‌ها و کارکردهای متعدد آنها در ارائه خدمات به جوامع انسانی، رودخانه‌های حفاظت شده نیز در برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌های مدیریت زیست‌بومی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از آن جمله تدوین برنامه‌ مدیریت جامع رودخانه کشف رود با رویکرد زیست‌بومی در دستور کار قرار گرفته و به دنبال آن کارگاه سوم تدوین این برنامه با حضور تمامی ذینفعان در مشهد برگزار شد.

ارواحی ادامه داد: در این کارگاه دست‌اندرکاران این رودخانه نحوه حفاظت مشارکتی و احیای این رودخانه را در قالب ساختار سازمانی فرابخشی مدیریت رودخانه، مشخص و تعیین کردند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت پایش اجرای برنامه و شرایط فیزیکی رودخانه افزود: پروتکل‌های پایش نیز از جمله اجزای مهم برنامه مدیریت هستند که در این کارگاه نهادهای مسوول پایش و نحوه پایش با مشارکت تمام دست‌اندرکاران مشخص شد.

ارواحی در ادامه به بیان مشکلات و تهدیدات این رودخانه پرداخت و گفت: از جمله تهدیدات اصلی این رودخانه استقرار منابع آلاینده در حاشیه این رودخانه و ورود فاضلاب‌ها به شکل‌های مختلف است که به خصوص این موضوع در محدوده و پایین‌دست شهر مشهد مشکلاتی را برای اکوسیستم رودخانه پدید آورده که با همکاری و تشریک مساعی استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد و اداره ‌کل حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی در دست پیگیری و رفع تهدیدات است.

کَشَف رود، رودی دائمی در شمال استان خراسان رضوی است که در حوضه آبریز قره ‌قوم قرار دارد و یکی از ریزابه‌های هریرود در افغانستان است. طول آن را ۳۰۰ و ۳۳۰ کیلومتر ذکر کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.