اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز پنجشنبه به نقل از  تورج همتی گزارش داد: این مجموعه فسیل شامل دو کفهای ها، بازوپایان، مرجان ها و کرینوئیدها هستند.

وی ادامه داد: ماموران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خلیل آباد حین گشت و کنترل در مناطق طبیعی این شهرستان این عرصه که بیش از صدها هکتار مساحت دارد و بیشتر فضای آن از سنگ‌های آهکی تشکیل شده است را شناسایی کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سنگواره های این عرصه بنا به اعلام نظر متخصصان زمین شناسی مربوط به دوره " دونین" که دوره چهارم از دوران پالئوزوئیک یا دوره ماهی ها به شمار می رود است که در آن دوره پیشروی دریا باعث افزایش مرجان‌ها شده است ضمن اینکه از دیگر مشخصات دوره دونین می توان به ظهور ماهی های فاقد دندان و آرواره و نخستین حشرات اشاره کرد.

همتی افزود: در این دوره گیاهان خشکی از جمله نهان‌زادان آوندی توسعه یافتند و گسترش رسوبات آهکی و تبخیری حاکی از آب و هوای گرم در این دوره است.

وی ادامه داد: حفاظت از تاریخ طبیعی کشور و شناسایی و معرفی آن از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می رود که در این خصوص سنگواره ها و محوطه های مشمول آنها نیز اهمیت ویژه ای دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: نمونه هایی از فسیل های برداشت شده از این عرصه در موزه تنوع زیستی و تاریخ طبیعی استان به نمایش گذاشته شده است.

همتی افزود: موزه تنوع زیستی و تاریخ طبیعی شهرستان خلیل آباد نیز در مرکز تحقیقات زیست محیطی این شهرستان در حال احداث است و علاقه مندان می توانند به زودی نمونه هایی از این فسیل را در موزه شهرستان نیز مشاهده کنند.

سال گذشته انجمن دیرینه شناسی ایران روز سوم آبان ماه مطابق با ۲۵ اکتبر را به عنوان روز ملی فسیل برگزید.

شهرستان خلیل آباد در ۲۵۵ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.