دکتر سید یاسر بنی‌هاشمی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، دانشگاهها را یکی از بهترین مراجع الگوسازی رفتارهای اجتماعی ذکر کرد و افزود: هرگاه استادان دانشگاه و دانشجویان حرکت عام و اجتماعی را شکل می‌دهند این امر به عنوان یک الگو برای جامعه مطرح و شناخته می‌شود.

وی اظهار داشت: بر همین اساس دانشگاه و دانشگاهیان به عنوان یک مرجع معتبر فرهنگی می‌بایست اقدام به رفتارسازی علمی و کاربردی در محیط آکادمیک کرده و آن را به شکلی مناسب و فراگیر در جامعه طرح و گسترش دهند.

این استاد دانشگاه گفت: دانشگاه فردوسی مشهد در همین چارچوب همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید برنامه‌ای کاربردی را با نام "اپلیکیشن اکوپایا" و نیز "شخصیت دکتر سبز" رونمایی کرد تا دانشجویان را درگیر روندی برای رفتارسازی اجتماعی نماید.

وی افزود: امیدواریم این برنامه کاربردی یا اپلیکیشن پس از طی مرحله نخست، در سطح شهر و کشور نیز به عنوان الگویی برای معرفی یک نقش اجتماعی مناسب و موثر در حفاظت محیط زیست فراگیر شود.
وی اظهار داشت: دانشجویان دانشگاه فردوسی با همکاری و هدایت شورای راهبردی این مرکز آموزش عالی با رویکرد اجتماعی در قالب چند سازمان مردم‌ نهاد دانشجویی با فعالیت در مناطق کم برخوردار مشهد رفتارهای مهم و موثر زیست محیطی را توام با آموزشهای علمی و درسی به شهروندان مشهد ارایه می‌کنند.
بنی‌ هاشمی ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد همچنین به مناسبت ١٥ مهر "روز کودک و محیط زیست" برنامه ای فرهنگی آموزشی را با هدف آشنایی کودکان با اولویتهای محیط زیست و رفتارهای مناسب این حوزه در مشهد اجرا کرد.

وی گفت: اجرای این برنامه آموزشی با شعار "هر کودک یک همیار محیط زیست" به مدت ۲ روز در قالب بازی، نقاشی، اوریگامی یا ساخت اشکال حجمی با کاغذ،  کاشتن بذر و برنامه‌ هایی مفرح برای مخاطب کودک صورت گرفت.

استادیار گروه مهندسی عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این برنامه در چارچوب پروژه فرهنگی "دانشگاه سبز" و مسئولیت اجتماعی فرهنگی دانشگاه با همکاری انجمن محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه فردوسی مشهد در حال اجراست.

"دانشگاه سبز" به معنای استفاده از حداقل های انرژی لازم برای سیستم‌های دانشگاهی و همچنین مهربانی با محیط‌زیست است که با مشارکت دانشگاهیان انجام می شود. ایده دانشگاه سبز بیش از ۲۰ سال است که در دانشگاه فردوسی مشهد پیگیری می شود.
سرسبزی و ترویج پیاده‌ روی، دوچرخه‌ سواری، صرفه‌ جویی در منابع و تفکیک زباله‌ از اهداف دانشگاه سبز به شمار می رود.
دانشگاه فردوسی مشهد که در سال ۱۳۲۸ تأسیس شده، سومین دانشگاه ایران از نظر قدمت است. این دانشگاه هم‌ اکنون در پردیسی به وسعت ۲۲۵ هکتار با فضای سبز بسیار زیبا جای گرفته، به‌ گونه‌ای که در سال ۱۳۹۶ به‌ عنوان دومین دانشگاه سبز کشور در نظام رتبه‌ بندی بین‌المللی معرفی شد.

این دانشگاه به‌ عنوان بزرگ‌ ترین دانشگاه شرق کشور دارای ۱۳ دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، دامپزشکی، علوم تربیتی و روانشناسی، منابع طبیعی، علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، حقوق و علوم سیاسی و هفت پژوهشکده است که ۸۰۶ عضو هیأت علمی و ۲۸ هزار و ۳۸۰ دانشجو در آن مشغول فعالیت‌ های علمی هستند.

۲۰۳۰/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.