احمد رشاد پوپل روز چهار شنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود: در سفری که طی روزهای گذشته به این بندر و استان سیستان و بلوچستان داشتم شاهد توسعه و ایجاد بسیاری از زیرساختهای لازم در چابهار بودم که پیش از این وجود نداشت و امیدوارم تامین زیرساختهای این بندر برای استفاده تجاری افغانستان بیشتر شود.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود شمار قابل توجه سرمایه گذاران افغانستانی در ایران امیدوارم اقامت و صدور ویزا برای تجار افغانستانی در بندر چابهار و دیگر مناطق ایران تسهیل شود.

وی یکی از مهمترین مسائل در روابط گمرکی دو کشور را تبادل اطلاعات گمرکی عنوان کرد و گفت: طی دیدار با رئیس کل گمرک ایران پروتکلی در خصوص توسعه روبط گمرکی به امضا رسید که امیدوارم بر این اساس تبادل اطلاعات گمرکی بین دو کشور هر چه زودتر آغاز شود.

رئیس کل گمرکات افغانستان با اعلام آمادگی برای فعالیت ۲۴ ساعته گمرکات این کشور گفت: هر بار وارداتی از دو کامیون در مرز اسلام قلعه بر روی یک دستگاه کامیون بارگیری می شود که این امر موجب خسارت زدن به جاده های افغانستان می شود و لازم است در این رزمینه تمهیدات لازم اندیشه شود.

وی بر گسترش همکاری های گمرکی در مرزهای دو کشور تاکید کرد و افزود: با وزارت ترانسپورت افغانستان برای کاستن از عوارض دریافتی از کامیونهای ایران مذاکره داشته ام و امیدوارم مسئولان حمل و نقل ایران نیز در راستای تسهیل روابط تجاری و انگیزه بخشیدن به تجار دو کشور نسبت به کاهش عوارض دریافتی از کامیونها و تجار افغانستانی اقدام کنند.

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به مسائل موجود در افغانستان پذیرای ۳.۵ میلیون نفر از اتباع این کشور هستیم و هم اکنون خراسان رضوی با ورورد غیرقانونی روزانه حدود هزار و ۵۰۰ نفر از اتباع افغانستان مواجه است.

علیرضا رزم حسینی افزود: قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران چالش دیگری است که تاکنون در راه مقابله با این پدیده هزاران شهید تقدیم کرده ایم اما افغانستان در برخورد با قاچاق مواد مخدر اقدام خاصی انجام نمی دهد.

وی به خالی شدن برخی پاسگاه های مرزی افغانستان در طول مرز با ایران اشاره کرد و اظهار داشت: عدم کنترل افغانستان بر مرزهایش علاوه بر بروز نا امنی در مرزهای ایران موجب گسترش پدیده قاچاق بویژه مواد مخدر در طول این مرزها شده است.

وی بر توسعه روابط گمرکی دو کشور تاکید کرد و گفت: خواستار فراهم شدن زمینه واردات کالای با کیفیت از افغانستان برای توسعه تجارت و مثبت شدن تراز تجاری بین دو کشور هستیم.

رزم حسینی به ساخت راه آهن خواف - هرات اشاره کرد و افزود: هم اکنون این خط ریلی تا ایستگاه جنو در داخل افغانستان تکمیل شده و از مسئولان افغانستانی می خواهیم با ایجاد یک واحد گمرکی در کنار این خط آهن ، زمینه بارگیری کالای تجاری از درون خاک افغانستان بوسیله ناوگان ریلی را فراهم کنند تا تجارت و ترانزیت کالا بین دو کشور تسهیل گردد.

وی به ناامنی جاده های افغانستان و بروز برخی مشکلات برای رانندگان و ناوگان ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: خواستار پیگیری مسائل گمرکی و تجاری دوجانبه هستیم و خراسان رضوی آمادگی دارد با ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک در نقطه صفر مرزی با افغانستان در جهت توسعه و گسترش روابط تجاری گام بردارد.

۳۲۲۱/۶۰۵۳ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.