سعید نمکی گفت: جریانی در سازمان غذا و دارو وجود دارد که تولید داخلی دارو را لگدمال می‌کند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش امشب در نشستی با استاندار خراسان‌رضوی و نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در استانداری خراسان‌رضوی، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه سرمایه‌گذاری برای ساخت بیمارستان تاکید بر پزشک بودن سرمایه‌گذار است حال آنکه چه دلیلی دارد که این سرمایه‌گذار پزشک باشد. ما می‌توانیم ساز و کاری ایجاد کنیم که افرادی به غیر از پزشکان نیز بتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. 
وی افزود: استان خراسان رضوی به‌ویژه شهر مشهد دارای جایگاه متفاوتی نسبت به دیگر شهرهاست درواقع مولفه‌هایی چون رفت و آمدهای افاغنه و اتباع بیگانه، وجود زائران و جمعیت زیاد حاشیه‌نشین شهر مشهد که ۳۰ درصد جمعیت مشهد را به خود اختصاص داده‌اند منجر به ویژه بودن موقعیت مشهد شده است. 
نمکی ادامه داد: نکته اینجاست که برخی از مناطق حاشیه‌ای مشهد به گونه‌ای است که نمی‌توان بدون حضور نیروهای سپاه یا بسیج در آنجا حضور پیدا کرد، از سویی دیگر بخش حاشیه مشهد، ایزوله نیست، بلکه افراد حاشیه‌نشین در تردد به مرکز شهر هستند. در این راستا باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از سرانه بهداشت و درمان توسط زوار و بخش دیگر به‌وسیله مهاجران این شهر بلعیده می‌شود.
ویزر بهداشت‌ودرمان تشریح کرد: گفتنی است که حدود ۳۰۰ هزار تبعه افغانی فاقد هویت در این شهر وجود دارد؛ در نتیجه برای حل مشکلات این شهر باید از دو منظر به ان‌ها نگریست یکی از دیدگاه مسائل خاص شهر مشهد و دیگری از جنبه مسائل متاثر کلان کشوری که بر این استان و شهر مشهد اثر می‌گذارد. یکی از مشکلاتی که ما در حوزه بهداشت و درمان در برخی از شهرها بوروکراتیک غلط موجود در حوزه بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها است. برای نمونه در بازدیدی که از بیمارستان کامیاب داشتم برخی از مشکلات آن را ناشی از این نظام بوروکراتیک غلط می‌دانم که باید این نظام غلط حذف شود.
اشغال ۵ هزار تخت بیمارستانی زیر ۳۰ درصد است
وزیر بهداشت و درمان با اشاره به توسعه نادرست برخی زیرساخت‌ها گفت: یکی از مشکلات حوزه بهداشت‌ودرمان توسعه نادرست زیرساخت‌هاست، دلیل ندارد که بیمارستان‌های گوناگونی در مناطق و شهرهای کوچک نزدیک به‌هم ساخته شود که استفاده لازم و مطلوب از آن‌ها نشود. درواقع ما دارای پنج هزار تخت بیمارستانی هستیم که ضریب اشغال آن‌ها زیر ۳۰ درصد است. از سویی دیگر ضریب اشغال تخت‌روز در بیمارستان‌های دولتی ۳.۷ روز و در بیمارستان‌های خصوصی ۲.۴ روز است؛ در نتیجه با وجود چنین شرایطی بایستی تلاش کرده تا منابع خود را به درستی هدایت کنیم.
۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه بیمه سلامت در سال جاری
نمکی در رابطه با بودجه بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت بیان کرد: در سال ۱۳۹۲، بودجه ارائه شده به سازمان بیمه سلامت ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده، این در حالی است که در سال جاری این بودجه به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده، همچنین بودجه تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وجه مثبت داشته که امروز این وجه به صورت منفی درآمده است. بنابراین نیاز است تا منابع خود را به‌درستی مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه در هیچ کشور دنیا بیمه همگانی بدون وجود سیستم ارجاع، پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت معنا ندارد، تصریح کرد: در شش ماه نخست سال ۱۳۹۴، ۹۰۰ میلیارد تومان برای وارد کردن داروهای مورد نیاز در طرح تحول نظام سلامت هزینه کردیم حال آنکه داروهای ایرانی توسط ۵ تا ۱۵ تولیدکننده داخلی تولید می‌شد. درواقع ما ۱۵ برابر قیمت داروی داخلی این داروها را از خارج وارد کردیم. پس با وجود چنین شرایطی نیاز است تا خطاها و مشکلات رفع کرده و به‌درستی مدیریت کنیم و اجازه ندهیم به دلیل این نکات منفی، طرح خوب نظام سلامت زیر سوال برود.
جریانی در سازمان غذاو دارو وجود دارد که تولید داخلی دارو را لگدمال می‌کند
وزیر بهداشت‌ودرمان با اشاره به وجود جریانی در سازمان غذا و دارو که منجر به ایجاد مشکلاتی می‌شود، خاطرنشان کرد: جریانی به‌شدت پیچیده در سازمان غذا و دارو وجود دارد که با لگد مال کردن تولید داخلی اجازه رشد را از تولید داخلی گرفته است و از این ماجرا سود می‌برند و من مصمم هستم تا این مشکل را رفع کنم. درواقع ما تا انتهای خط ایستاده‌ایم و سر سوزنی .عقب‌نشینی نخواهیم کرد
تا پایان سال سیستم ارجاع و پزشک خانواده در ۵۰ درصد از شهرهای کشور اجرایی می‌شود
وی توضیح داد: در رابطه با رفع مشکل کمبود نیروی انسانی باید بگویم که مجوز استخدام ۹ هزار نیروی انسانی را دریافت کرده‌ و استخدام ۱۰ هزار نفر نیز برای نیمه دوم سال در نظر گرفته‌ایم. یکی دیگر از نکات مورد توجه این است که بیمه سلامت، سیستم ارجاع و پزشک خانواده به هم گره خورد‌ه‌اند و پرونده الکترونیک ریل عبور و راه حل آن خواهد بود؛ در همین راستا تا پایان سال جاری سیستم ارجاع و پزشک خانواده را در ۵۰ درصد از شهرهای کشور اجرایی خواهیم کرد و تا نیمه دوم سال آینده ۱۰۰ درصد آن اجرا خواهد شد.
۹۰ سامانه وزارت بهداشت را حذف کرده و یک سامانه جامع خواهیم داشت
نمکی با اشاره به حذف ۹۰ سامانه وزارت بهداشت‌ودرمان گفت: تعداد ۹۰ سامانه در این وزارت وجود دارد در واقع هر کس به‌صورت جزیره‌ای برای خود سامانه‌ای را ایجاد کرده و حال انکه هیچ‌کدام از این سامانه‌ها قابلیت لینک شدن به یکدیگر را ندارند. بنابراین همه این سامانه‌ها جمع‌آوری و تبدیل به یک سامانه جامع خواهد شد. نکته مهم دیگر این است که ما نیاز به انقلابی در ساز و کار‌های موجود داریم. درواقع ایجاد تغییرات در نظام سلامت چه در بخش بالینی و چه در بخش غیر بالینی با ساز و کار موجود مطلقا انجام نخواهد شد؛ بنابراین تلاش داریم تا مشکلات آن را رفع کنیم.
حذف سقف پوششی بیمه‌ها
وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه سقف بیمه‌ها را حذف کرده‌ایم ادامه داد: تعداد دو و نیم میلیون هم پوشانی بیمه را حذف کردیم؛ چرا که افرادی دارای دو نوع دفترچه بیمه بودند؛ بنابراین حذف این همپوشانی موجب شده باری از دوش ما برداشته شود. نکته اینجاست اگر بتوانیم تمامی مسائل و مشکلات موجود را رفع کنیم حدود ۲۰ درصد در هزینه‌های نظام سلامت صرفه‌جویی خواهیم داشت. 
دادن سهمیه به دانشجو برای ورود به رشته‌های پزشکی اقدامی پوپولیستی است
وی با اشاره به دانشجویان دارای سهمیه در دانشگاه‌ها گفت: یکی از نکات مورد توجه نحوه پذیرش دانشجویان رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌هاست. به دلیل سهمیه‌هایی که به دانشگاه‌ها تحمیل شده و اقدامی پوپولیستی بوده شرایطی به‌وجود آمده که برای نمونه فردی که دارای رتبه ۱۲۷ هزار است در کنار رتبه ۷۰۰ بنشیند، نکته اینجاست که چنین دانشجویانی فاقد بضاعت علمی و فکری هستند.
نمکی افزود: درواقع چنین اقداماتی منجر ظلم کردن و نادیده گرفتن عده‌ای از دانشجویان باهوش می‌شود. نکته دیگری که باید به آن توجه شود تلاش‌های ماهرانه گروه‌هایی است که می‌خواهند دو بخش مرجع روحانیت و پزشکان را تخریب کنند که این اتفاق، زنگ خطری محسوب می‌شود. پرسش اینجاست که در این مملکت جز پزشکان، افراد دیگری فرار مالیاتی نداشته‌اند؟ برای مثال یک بازرگان در اصفهان ۹۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشت که تنها ۷ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده بود. درواقع باید به یاد داشته باشیم که جامعه پزشکان جنگ را اداره کرد، بسیاری از آنها بیماران را رایگان ویزیت می‌کنند و....
وی ادامه داد: پرسش اینجاست که چه اصراری به تخریب جامعه پزشکان وجود دارد؟ چرا فقط باید پزشکان از کارت‌خوان استفاده کنند؟ من به‌‌طور جد پیگیر این مساله خواهم بود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.