رضا شیران خراسانی روز پنجشنبه در سلسله نشستهای سال رونق تولید و کارگروه تخصصی جمعی از بانوان کارآفرین در مشهد افزود: سالانه باید 700 هزار شغل در کشور ایجاد شود که البته این رقم با عقب ماندگیهای موجود به یک میلیون اشتغال می رسد.
وی ادامه داد: پارسال یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با اجازه مقام معظم رهبری به بحث اشتغالزایی اختصاص یافت و بانکها نیز به همین میزان آورده داشتند که بخشی از این مبلغ توزیع شده و بخشی توزیع نشده است.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد شغل تنها از طریق توزیع پول میسر نمی شود بلکه پیش از توزیع پول نیاز به مهارت آموزی وجود دارد تا دانش نظری به مهارت تبدیل شود.
وی افزود: امسال نیز از بودجه عمومی 17 هزار میلیارد تومان در تبصره 18 و صندوق توسعه ملی و همچنین 44 هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکها برای اشتغال اختصاص یافته است. هم اینک میزان سپرده های بانکهای خراسان رضوی 96 هزار میلیارد تومان است که برابر یک چهارم بودجه عمومی کشور می شود. باید از این سرمایه ها برای اشتغالزایی استفاه کرد و در این مسیر 'بازار سوغات' فرصت خوبی برای اشتغالزایی است.
معاون توسعه مشارکتهای مردمی و اشتغال اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اشتغال خانگی در ایران مغفول مانده، صنایع دستی نه بازاری دارد و نه اشتغالی در آن ایجاد می شود.
مجتبی حسین نژاد افزود: یکی از مشوقهای سازمان بهزیستی برای اشتغال جامعه هدف، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما است ولی همین مشوق را هم با قاطعیت نمی توانیم اعلام کنیم.
وی ادامه داد: چهار هزار و 700 فرد آماده اشتغال در حوزه بهزیستی خراسان رضوی وجود دارند ولی با صنایع دستی به اشتغال و استقلال اقتصادی نمی رسند.
طرح ایجاد مرکز توانمندسازی بانوان مشهد بر مبنای اقتصاد مقاومتی و به منظور ایجاد شبکه مهارت آموزی اشتغال نیز در این جلسه ارائه و بررسی شد. بر اساس آخرین آمارها در حالی که میانگین اشتغال زنان در کشور 76.13 درصد می باشد همین شاخص با حدود شش درصد امتیاز بالاتر در خراسان رضوی 82.46 درصد است.
یک میلیون و 712 هزار و 315 نفر از کل جمعیت فعال و شاغل خراسان رضوی(معادل 74 درصد) در شهرها و 602 هزار و 965 نفر(معادل 26 درصد) در روستاها ساکن هستند. یک میلیون و 775 هزار و 316 نفر از این جمعیت را مردان و 539 هزار و 964 نفر آنها را زنان تشکیل می دهند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.