محمدرضا اخوان عبداللهیان روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: خراسان رضوی دومین استان در معرض خطر زلزله در کشور می باشد بطوریکه اطراف شهر مشهد را گسل فرا گرفته است.
وی اظهار داشت: با این شرایط چاره ای جز ترویج آموزش برای احداث ساختمان های سبک تر، مقاوم تر و انعطاف پذیرتر در این استان نداریم.
وی گفت: طی چند سال اخیر استفاده از اجزایی که اثرات مخرب زلزله را بر روی ساختمان به حداقل برساند، به کارگیری مصالح نوین و سبک ساختمانی برای هوشمند سازی ساختمانها و همچنین استفاده از سیستم میراگر در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
اخوان عبداللهیان افزود: تاکنون در ساخت چند بیمارستان در خراسان رضوی از سیستم های میراگر استفاده شده که این سیستم موجب اتلاف انرژی لرزه ای وارد شده به ساختمان است و به کار بستن آن در ساختمان ها باعث می شود ساختمان در مقابل انواع بارهای دینامیکی ناشی از زلزله رفتار مناسب و مطلوب از خود ارائه دهد.
وی اظهار داشت: خراسان رضوی در بکارگیری اجزای سازه ای که بتواند اثرات مخرب زلزله را مهار کند در کشور پیشتاز است و سیستم میراگر یا دیوارهای برشی فلزی در ساختمان سازی های مشهد مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در باره مشوق های دولتی برای بکارگیری فناوری های نوین ساختمان نیز گفت: دولت مشوق هایی را برای استفاده از فناوری های نوین در ساختمان ها مقرر کرد که در نتیجه آن، ساختمان های جدید از پنجره های دو جداره، دیوارهای سبک و عایق و سیستم های هوشمند برخوردار شد.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: اکنون نیز استفاده از فناوری های نوین در بازسازی ساختمان های واقع در بافت های فرسوده و حاشیه شهر مشهد، مشمول کاهش سه درصدی کارمزد تسهیلات بانکی می شود اما این مشوق ها باید افزایش یابد.

* پنجمین همایش فناوری های نوین در ساختمان
اخوان عبداللهیان اظهار داشت: پنجمین همایش ملی فناوری های نوین در صنعت ساختمان با رویکرد ساختمان های بلندمرتبه روزهای 16 و 17 اسفند ماه در مشهد برگزار می شود.
وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی این همایش در مشهد واقع شده است گفت: خروجی این همایش، اقدامات آموزشی و پژوهشی و ارتقای دانش مهندسین است.
وی افزود: محورهای این همایش، حریق و ایمنی، سازه و زلزله، تاسیسات مکانیکی و برقی، انرژی و معماری پایدار، مصالح و استاندارد و هوشمندسازی است.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: حدود 800 تا هزار نفر در این همایش حضور می یابند و برگزاری 32 کارگاه آموزشی و برپایی نمایشگاه از فناوری های نوین ساختمانی از برنامه های جانبی آن است.
وی اظهار کرد: برای نخستین بار بخشی از این همایش در فضای مجازی برگزار می شود که 160 نفر از مهندسین و افرادی که درگیر صنعت ساختمان هستند، در این همایش حضور می یابند.
وی گفت: 50 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این تعداد 32 مقاله پذیرفته شده است.

* اختصاص 10 دستگاه شتاب نگار زلزله برای مشهد
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که متولی شبکه شتاب نگاری کشور است، در فرصتی که برجام بوجود آورد، بخشی از نیاز کشور به دستگاه های شتاب نگار را تامین کرد.
وی افزود: از این میزان 10 دستگاه شتاب نگار به مشهد اختصاص داشت که روز چهارشنبه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی سه دستگاه شتاب نگار در سه نقطه از شهر نصب می شود.
وی اظهار داشت: دستگاه های شتاب نگار، هوشمند و جدید است و قابلیت ارسال اطلاعات مربوط به زلزله را به صورت مستقیم دارد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.