تورج همتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرشماری پاییزه امسال حیات وحش خراسان رضوی با مشارکت 700 نفر محیط بان، کارشناسان، همیاران، ساکنان مناطق و دوستداران طبیعت در قالب 265 گروه تخصصی در32 منطقه طبیعی این استان انجام شد.
وی با اشاره و ملاحظات حفاظتی از ذکر جمعیت گونه های جانوری پرهیز اما بیان کرد: جمعیت گونه های غالب کل و بز، قوچ و میش و آهو در این سرشماری نسبت به پارسال 10 درصد رشد دارد. در این چارچوب آمار دقیقی از جنسیت، وضعیت بلوغ و نیز رده سنی گونه های جانوری در خراسان رضوی به دست آمده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: به منظور سرشماری گونه های جانوری در مجموع گستره ای به وسعت 434 هزار هکتار در این استان مورد پایش قرار گرفت. در این چارچوب برای نخستین بار با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی(GIS) تمامی مسیرهای سرشماری و مشاهدات با کمک جی.پی.اس ثبت شد و داده ها در سامانه ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این روش منتج به تهیه لایه حیات وحش استان و زیستگاهها، گامی موثر در تکمیل بانک اطلاعاتی حیات وحش مناطق به شمار می رود.
وی ایجاد بستر و زیرساخت مناسب جهت تجزیه و تحلیل مشاهدات و مسیرهای سرشماری و نیز جلوگیری از بازشماری حیات وحش و حذف مشاهدات تکراری را از مزایای این روش سرشماری ذکر و بیان کرد: محاسبه میزان سطح پایش شده، تهیه نقشه کانونهای زیستگاهی جانوران و حساس مناطق، نظارت بر تطابق و سلامت مسیرهای طراحی شده و خط سیرهای پیموده شده و بررسی نواقص طرح و برنامه ریزی مناسب جهت اجرای مناسبتر طرح در نوبت آتی را می توان به امتیازات این روش سرشماری اضافه کرد.
همتی به تهیه 93 نقشه از مسیرها و محدوده های سرشماری جانوران در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: در زیستگاههای استان هشت گونه گربه سان وجود دارد و در مجموع 44 درصد گونه های فهرست IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت) در خراسان رضوی زیست می کنند. از طرفی تنوع بسیار بالای پوشش گیاهی و گیاهان دارویی، مناطق چهارگانه و شکارممنوع خراسان رضوی را میزبان بیش از 2482 گونه گیاهی مشتمل بر 585 جنس و 115 خانواده کرده است.
وی بر تنوع بالای جانوری در خراسان رضوی تاکید و بیان کرد: از مجموع 197 گونه پستاندار در ایران 69 گونه و از مجموع 552 گونه پرنده در کشور 288 پرنده در خراسان رضوی زیست می کنند. به این ترتیب 35 درصد گونه های جانوری و بیش از نیمی از تنوع پرندگان ایران در خراسان رضوی حضور دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین پناهگاه حیات وحش شیراحمد، مناطق حفاظت شده رئیسی، جنگل، هنگام، سیرخون، تخت سلطان و پروند را عمده زیستگاههای گونه آهو در این استان ذکر و بیان کرد: علاوه بر آن مناطق شکار ممنوع نوبهار، رئیسی و منطقه مرزی نیز در فهرست زیستگاههای دارای جمعیت قابل توجه آهو به شمار می روند و طی سرشماری این گونه افزون بر دو هزار و 600 راس آهو مشاهده و شمارش شده اند.
وی در ادامه زیستگاه اصلی گونه قوچ و میش اوریال را در خراسان رضوی پارک ملی تندوره اعلام و بیان کرد: پس از آن پناهگاه حیات وحش حیدری بیشترین جمعیت این گونه را در خود جای داده است.
همتی به سرشماری قوچ و میش اوریال در مناطق حفاظت شده جنگل خواجه، هلالی، پروند، در بادام، هنگام و نیز مناطق شکار ممنوع سیدمرتضی، کلیلاق، ژرف و سده اشاره و بیان کرد: در این مناطق افزون بر 14 هزار راس از این گونه شمارش شده اند.
وی همچنین مهمترین زیستگاههای کل و بز را پارک ملی تندوره و مناطق حفاظت شده پروند، دربادام، هلالی، درونه و افتخاری و نیز منطقه شکار ممنوع سیدمرتضی عنوان و بیان کرد: طی سرشماری اخیر افزون بر سه هزار رأس کل و بز در این مناطق شمارش شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: حسب برآورد کارشناسی جمعیت پلنگ نیز در 12 زیستگاه استان به حدود 100 قلاده می رسد. این زیستگاهها علاوه بر پارک ملی تندوره و پناهگاه حیات وحش حیدری شامل پنج منطقه حفاظت شده جنگل خواجه، هلالی، دربادام، قرچقه و ریوند و نیز چهار منطقه شکار ممنوع سیدمرتضی، کلیلاق، ژرف و بزد هستند.
20 درصد از مساحت 117 هزار و 769 کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت و حمایتی اداره کل حفاظت محیط زیست می باشد. این استان دارای 13 منطقه شکار ممنوع و 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده است.
80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دوزیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در این استان زیست می کنند. گونه های شاخص حیات وحش در خراسان رضوی شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.