حجت الاسلام یحیی جهانگیری سه شنبه شب در نشست تخصصی 'گونه شناسی تبلیغ بین المللی' در بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد افزود: مخاطب ما در شناساندن اسلام فقط طیف خاصی نیست بلکه مخاطب ما فرامرزی است و دایره فعالیت ما باید مبتنی بر کل جهان باشد.
وی اظهار داشت: تلاش ما برای تبیین دین اسلام تاکنون بر پایه معارف اسلامی و بخش ارزشی آن متمرکز شده و از حوزه تبیین دین با بهره گیری از دانش فقها و علما غفلت کرده ایم.
وی گفت: فلسفه ای که تاکنون از اسلام شیعی به جهان معرفی شده معارف و ارزشهای دینی بوده این در حالی است که علما و فقهای ما فراتر از پروفسورهای غربی نظریه علمی و کاربردی داشته اند که در تبیین آن کم توجهی شده است.
مدیر کل دفتر همکاری های بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: تولیدات منتشره ایران در مجلات بین المللی در حوزه علوم انسانی بیشترین تعداد را دارد اما در حوزه تولیدات علمی مبتنی بر دین در پایین ترین رده هاست زیرا علوم دینی خود را به مثابه دانش به دنیا معرفی نکرده ایم.
وی اظهار داشت: در حوزه تبلیغ بین المللی باید حضور ایران در عرصه آکادمیک سنجیده شود، این در حالی است که منابع علمی ایران در عرصه بین المللی بیشتر حالت تبلیغی دارد نه آموزشی.
وی گفت: امروزه عربستان کرسی های شیعه شناسی در دنیا را ربوده و پروژه های عظیمی در این زمینه در دست اجرا دارد در حالی که ایران در به راه انداختن کرسی های اسلام شناسی و شیعه شناسی غفلت کرده و علوم دینی کشور در هیچیک از دایره المعارف های دنیا ذکر نشده است.
حجت الاسلام جهانگیری افزود: باید زبانی را برای تبلیغ بین المللی دین مورد استفاده قرار دهیم که حالت تبلیغی نداشته و مبتنی بر علوم دینی باشد و باید یک ژورنال علمی به زبان انگلیسی از تولیدات فقهی و فلسفی ایران تهیه و عرضه شود.
وی با تاکید بر ذائقه شناسی در تولید مفاهیم اظهار داشت: درآمد دین در آمریکا در سال 2014 به میزان درآمد شرکت گوگل بوده است زیرا آن کشور در تولیدات علمی خود ذائقه شناسی می کرد.
وی گفت: بدون ذائقه شناسی در تولیدات علمی، کتاب های ما انبار خواهد شد لذا باید رویکرد خود را در تولیدات دینی و معرفی و ترویج اسلام تغییر دهیم.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.