به گزارش ایرنا، بلایای طبیعی و انسانساز عمری به قدمت زندگی بشر دارد و آدمی در دوره های مختلف روشهای خاصی برای محافظت و دفاع از خود در برابر این بلایا و کاهش اثرات مخرب آن داشته اما در بلایای انسانساز و جنگها همواره دفاع نظامی و مسلحانه بیشتر از دفاع غیرمسلحانه مورد توجه بوده است.
تقابل با تهدیدات و بلایای طبیعی در حیطه مدیریت بحران قرار می ‌گیرد و مقابله با تهدیدات غیرطبیعی و انسانساز در حوزه پدافند غیرعامل دسته بندی می شود که اهمیت آن اگر بیشتر از پدافند عامل و دفاع مسلحانه نباشد، کمتر هم نیست.
پدافند غیرعامل شامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای است که منجر به کاهش آسیب پذیری، افزایش بازدارندگی، تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن و ارتقای پایداری ملی می شود.
توجه به پدافند غیرعامل و ارتقای آن به قدری ضرورت دارد که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده و چندی پیش نیز در دیدار با مسئولان سازمان پدافندغیرعامل با اشاره به اهمیت روزافزون این موضوع در مقابله با تهدیدهای نوشونده دشمن تأکید کردند که در مقابل شیوه‌های پیچیده تهاجم دشمنان، پدافند غیرعامل نیز باید کاملا هوشیار و جدی باشد و به صورت علمی، دقیق، به ‌روز و همه ‌جانبه عمل و با هرگونه نفوذ مقابله کند.
جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت ویژه و شرایط خاص ژئوپلیتیک همواره در معرض تهدیدات دشمنان در حوزه های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی بوده است. تهدیدات دشمنان در عصر کنونی از جنگ نظامی به جنگ نرم تغییر کرده و از این رو رعایت اصول پدافند غیرعامل برای کاهش آسیب‌ پذیری و تهدیدات امری ضروری است.
پایتخت معنوی کشور نیز به عنوان پیشانی جمهوری اسلامی ایران که سالانه پذیرای 30 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است همواره از شهرهای مورد هدف دشمنان بوده و هست لذا اهمیت موضوع پدافند به ویژه پدافند غیرعامل در این کلانشهر 3.5 میلیون نفری مضاعف است.

* تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل
مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: انسانها با تهدیدات مختلفی در زندگی مواجهند که بخشی از آنها طبیعی و بخشی نیز انسان ساز است.
علیرضا قامتی افزود: تهدیدات طبیعی در چرخه مدیریت بحران رصد می شود اما تهدیدات انسان ساز ناشی از تهاجمات دشمن در حوزه پدافند غیرعامل مدیریت می شود و کلیه اقداماتی که در این حوزه انجام می شود باید منجر به افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، تسهیل در مدیریت بحران و ارتقای پایداری ملی شود.
وی ادامه داد: مقابله با تهدیدات غیرطبیعی و انسان‌ساز که در گذر زمان دستخوش تغییر و تحول می شود و پیچیدگی‌ و تنوع خاص خود را دارد در پدافند غیرعامل ممکن می شود و در این راستا 11 کارگروه در ساختار پدافند غیرعامل در حوزه دیدبانی تهدیدات و دریافت اطلاعات در زمینه‌های سایبری، زیستی، شیمیایی، کالبدی و غیره ایفای نقش می‌کنند.
قامتی بیان کرد: پدافند غیرعامل یک اقدام اجتماعی است و همه افراد جامعه باید آگاهی داشته و برای مصون ماندن از حرکات دشمنان فاکتورهای پدافند غیرعامل را به کار بندند.
مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی افزود: در شهر مشهد و استان نیز اقدامات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در دستور کار است و سامانه جامع پدافند غیرعامل شهرداری مشهد هفته گذشته رونمایی شد.
قامتی بیان کرد: شناسایی تهدیدها به ویژه تهدیداتی که متوجه بارگاه منور رضوی است و همچنین تهدیدات حاشیه شهر و ارائه پاسخ های لازم و متناسب با این تهدیدات از ویژگی های این سامانه است، باید کمترین آسیب را در برابر تهدیدات دشمن داشته باشیم.
وی گفت: یکی دیگر از اقدامات در این خصوص نیز که با همکاری استانداری و شهرداری مشهد در دست تهیه است، تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل شهر مشهد است که این طرح در بخش مطالعات کالبدی پایان یافته و تلاش داریم این طرح در سایر بخش ها نظیر پدافند اقتصادی، سایبری و زیستی نیز تکمیل شود تا به صورت کامل از آن بهره مند شویم.
مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی ادامه داد: برای تکمیل مرحله اول تهیه این طرح بیش از 150 میلیون تومان اعتبار از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور تخصیص یافت ولی برای ادامه تکمیل این طرح امیدواریم بتوانیم با مشارکت 2 جانبه با شهرداری مشهد اعتبارات لازم را تامین کنیم.

*تسری طرح به چهار شهرستان
قامتی افزود: این طرح در مراحل بعدی برای چهار شهرستان بالای 250 هزار نفر جمعیت شامل نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و تربت جام تهیه خواهد شد، همچنین تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل برای 7 شهر مرزی در استان نیز مورد تقاضاست.
وی با بیان اینکه در مراحل بعدی تلاش می شود این طرح برای همه شهرستانهای استان تهیه شود، خاطرنشان کرد: در بحث پدافند غیرعامل، مشارکت مردم در فرایند اجرا بسیار مفید و کارساز است.
مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی ادامه داد: البته در حوزه آموزش باید بیشتر پیگیری کرد و مطالبات مردمی نیز باعث می شود بتوانیم در این حوزه ورود خوبی داشته باشیم.
قامتی تاکید کرد: غفلت و کوتاهی در بحث پدافند غیرعامل می تواند آسیب های جدی و غیرقابل جبرانی در پی داشته باشد، رعایت اصول پدافند غیرعامل برای کاهش آسیب‌پذیری و تهدیدات یک امر ضروری است و همه دستگاه های مرتبط باید در این خصوص همکاری داشته باشند.

*هوشمندسازی
سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در گذشته تمام مراحل پدافند غیرعامل در مشهد به صورت دستی و سنتی انجام می شد.
امیر عزیزی افزود: از حدود 2 سال قبل کار روی طراحی و تدوین نرم افزار جامع پدافند غیرعامل و بحرانهای سخت در شهرداری مشهد آغاز شد و این نرم افزار هفته گذشته رونمایی شد که با راه اندازی این سامانه، سیستم کاغذی و تصمیم گیری سنتی در حوزه پدافند غیرعامل به سمت سامانه هوشمند در حال تغییر است.
وی خاطرنشان کرد: این سامانه نقش یک شبکه پشتیبان برای تصمیم گیری در شرایط بحرانی را ایفا می کند و شبکه کاملا بومی و با 3 میلیارد ریال اعتبار طراحی شده که قابل تسری به سایر دستگاه های اجرایی است.
سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد با تاکید بر گسترش فعالیتهای پدافندی در کلانشهر زائرپذیر مشهد، ادامه داد: تا پارسال مرکز مناسبی از لحاظ ایمنی سازه ای و تجهیزات در این خصوص نداشتیم و مدیریت بحران از اتاقی واقع در مرکز کنترل ترافیک مشهد صورت می گرفت.
وی افزود: از مهر پارسال مرکز قبل از راه اندازی مرکز مدیریت بحران غرب مشهد راه اندازی شد که هم اکنون در آن دسترسی به تصاویر 400 دوربین نظارت تصویری سطح شهر و همچنین اطلاعات سامانه های همه شرکت های خدمات رسان شهر وجود دارد.

*فاصله زیاد تا استانداردهای بحران
سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد با بیان اینکه 3 اتاق بحران در شرق، شمال و جنوب مشهد باید فعال شود، بیان کرد: تا پایان سال می کوشیم اتاق بحران در شمال مشهد بهره برداری شود.
عزیزی با اشاره به اینکه طبق استانداردهای جهانی به ازای هر 5٠ هزار نفر باید یک سوله بحران ساخته شود، اظهار کرد: در شهر مشهد برای رسیدن به استانداردها 60 سوله بحران نیاز است ولی هم اینک 15 سوله در این کلانشهر وجود دارد و تا سال 1400 این تعداد به 25 پایگاه خواهد رسید.
عزیزی گفت: حداقل 50 دستگاه شتاب نگار نیز برای این کلانشهر نیاز است که 10 دستگاه خریداری شده و تا پایان سال نصب خواهد شد.
وی با تاکید بر تقویت و ترویج آموزش های بحران مدار افزود: تا کنون در طرح دوام ثامن 7200 نفر در 21 محله مشهد آموزش های لازم را فراگرفته اند که تا سال 1400 این تعداد به 20 هزار نفر در 70 محله می رسد.

* 70 درصد مساحت مشهد در پهنه های باخطر در حوزه پدافند غیرعامل
سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد تاکید کرد: ایمنی شهرها و رسیدگی به آن از ماموریتهایی است که در کنار سایر سازمانهای مرتبط در وظایف شوراها و شهرداریها گنجانده شده است.
عزیزی افزود: در ادامه با اشاره به اینکه 70 درصد مساحت مشهد نیز در پهنه های با خطر در حوزه پدافند غیرعامل هنگام وقوع بحران واقع است.
عزیزی با اشاره به اینکه اعتبار جاری این حوزه 240 میلیون تومان، اعتبار تجهیز و نگهداری 700 میلیون تومان و اعتبار عمرانی نیز 900 میلیون تومان است.
وی خاطرنشان کرد: جنس پدافند غیرعامل مصونیت ساز و قبل از وقوع حادثه است ولی با اعتبار کنونی حتی نمی شود وضعیت موجود شهر را در حوزه بحران ثابت نگه داشت.
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.