به گزارش ایرنا مهدی عصمتی روز یکشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مزارع گل محمدی خراسان جنوبی بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی استان را مربوط به شهرستان های قاینات و سربیشه عنوان کرد و افزود: این محصول امسال نخستین بار در شاخص های بیمه کشاورزی استان قرار گرفته است.
وی بیان کرد: پیش بینی می شود امسال 100 تن گل محمدی از سطح 125 هکتار اراضی زیر کشت این محصول در استان خراسان جنوبی برداشت شود.
وی گفت: گل محمدی یکی از گیاهان دارویی معطر است که تولید بسیار بالایی در کشور دارد و ایران بعد از ترکیه و بلغارستان دارای رتبه سوم تولید این محصول در جهان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی افزود: جهاد کشاورزی در حال احداث مجتمع پنج هکتاری در روستای امیرآباد بیرجند است و سال گذشته 2 هکتار از مجتمع تولیدات گیاهی امام رضا (ع) تحت نظر شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران احداث و بهره برداری شد.
وی اظهار کرد: در این مجتمع چهار گونه گل محمدی شامل کیفیت، اسانس، ماندگاری و پرجین (به عنوان حصار دور باغ از آن ستفاده می شود) کشت شده است.
عصمتی گفت: در مزرعه مادری گل محمدی در شهرستان سربیشه 13 ژنوتیپ از 54 ژنوتیپی که در کشور وجود دارد، کشت می شود.
وی با بیان اینکه هفت هزار گونه گل محمدی در کشور وجود دارد افزود: با توجه به شرایط خراسان جنوبی که 19 سال است وارد چرخه خشکسالی شده، این نوع گیاه نسبت به گیاهان دیگر مقاوم به خشکسالی و مقرون به صرفه است.
وی گل محمدی را گیاهی مقاوم در برابر شوری آب و سرما توصیف کرد و گفت: درخت گل محمدی سال سوم گلدهی کرده و سال پنجم به اوج گلدهی و باروری می رسد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین گیاهی بسیار کم توقع نسبت به مواد غذایی است و یکی از محصولات درآمدزا برای کشاورزان استان بوده و آفت خاصی در استان ندارد.
وی از فعالیت هفت واحد فرآوری گل محمدی در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر 50 درصد گل تولیدی در استان فرآوری و مابقی به استان های مجاور ارسال می شود.
عصمتی عنوان کرد: آب مزارع کشت الگویی گل محمدی استان مجهز به سامانه های آبیاری قطره ای و کم فشار است که از این طریق در مصرف آب بسیار صرفه جویی می شود.
وی گفت: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار 100 میلیون ریال کمک دولت است و برای تکمیل طرح مابقی به عهده بهره بردار خواهد بود.
وی بیان کرد: همچنین برای اجرای سامانه آبیاری کم فشار 45 میلیون ریال کمک بلاعوض دولت در نظر گرفته شده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.