به گزارش ایرنا محمدرضا اعراب شیبانی روز دوشنبه در همایش بزرگداشت 13 آذر روز بیمه در بیرجند، افزود: در پرونده هایی که در دستگاه قضا شکل می گیرد مردم مراجعات مکرر در خصوص حق بیمه خویش دارند.
وی گفت: ماده 14 قانون بیمه اجباری با صراحت بیان می کند وقتی حادثه ای رخ می دهد بیمه گر تکلیف دارد خسارت زیان دیده را پرداخت کند در صورتیکه برخی مراجعه کنندگان اذعان دارند اگر فرد زیان رسان خسارت 2.5 درصد را پرداخت نکند شرکت های بیمه، پرداختی برای جبران خسارت ندارند.
وی ادامه داد: هیچگونه تکلیفی برای پرداخت این وجه از سوی شخص حادثه دیده وجود ندارد و فلسفه عقد بیمه و شکل گیری شرکت بیمه ایجاد آرامش مردمی است.
به گزارش ایرنا اعراب شیبانی اظهار کرد: در برخی موارد مشاهده می شود به ارباب رجوع ای که حادثه دیده یک تصادف بوده است خسارت پرداخت نمی شود و شرکت بیمه اذعان دارد باید 2.5 درصد حق بیمه توسط وی پرداخت شود که این ناشی از قانون نیست.
وی گفت: دومین دغدغه در باب بیمه گذارانی است که عقد بیمه برای آنها تفهیم نمی شود، گاهی شخص بیمه گذار آسیب دیده است و می خواهد به حق خود برسد در صورتی که قانون بیمه در این زمینه سکوت کرده و این ناشی از قراداد بیمه می شود.
وی با بیان اینکه حوزه 14 شورای حل اختلاف در جهت سازش بین طرفین است، از شرکت های بیمه استان خواست در جلسات دادرسی حضور پررنگی داشته باشند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با گلایه از اینکه نماینده شرکت های بیمه در جلسات دادرسی حضور پیدا نمی کنند افزود: فقط نماینده شرکت بیمه ایران در این جلسات شرکت می کند و سایر شرکت ها فعالیت آنچنانی ندارند که شاید بخاطر صلح و سازشی که صورت می گیرد باشد.
وی تاکید کرد: ما به دنبال آرامش مردمی هستیم تا فرد را جبران خسارت کنیم لذا دغدغه های مردمی باید در باب سازش در نظر گرفته شود.
اعراب شیبانی گفت: بیمه گر در باب خسارات احتمالی و ریسکی که در آینده پیش خواهد آمد، تعهدی می پذیرد و وقتی به فلسفه بیمه و بیمه نگری می نگریم نشان از این است که دغدغه عاملان تاسیس آن ورود آرامش فکری بعد از وقوع حوادث برای فرد زیان دیده بوده است.
وی قراردادهای بیمه را به 2 دسته بازرگانی و اجتماعی تقسیم کرد و گفت: در باب اجتماعی قانون الزام می کند، روابط کارگری و کارفرمایی نشان از قرارداد بیمه اجتماعی است اما در قرارداد بیمه بازرگانی قانون الزامی ندارد.
وی عنوان کرد: بیمه باعث می شوند فرد حادثه دیده و بیمه گذار در نتیجه خسارتی که به وی وارد می شود جبران خسارت شود و آرامش اجتماعی و خانوادگی برای وی ایجاد شود.

**فعالیت 362 نمایندگی بیمه در خراسان جنوبی
نایب رئیس شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر تعداد 16 شرکت بیمه با 362 نمایندگی در استان دارای شعبه سرپرستی فعال هستند.
رضا محزون افزود: در کشور 32 شرکت بیمه ای با 41 هزار و 674 نماینده اعم از کارگزاران، نمایندگان حقیقی و حقوقی و عمر مشغول فعالیت است.
وی مجموع دریافتی کل صنعت بیمه استان در سال گذشته را 28 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: همچنین طی این مدت 56 میلیون و 294 هزار بیمه نامه صادر شد که نسبت به سال 94، 24 درصد رشد داشت.
وی بیان کرد: سال گذشته برای 35 میلیون و 300 هزار پرونده، 18 میلیارد و 182 میلیون تومان خسارت پرداخت شد که نسبت به سال 94، 25 درصد رشد داشت.
به گزارش ایرنا محزون با بیان اینکه زمینه خسارت باید کمتر از صدور بیمه رشد داشته باشد، اظهار کرد: در خراسان جنوبی میزان خسارت از صدور بیمه نامه رشد بیشتری دارد.
وی یادآور شد: نرم جهانی خسارت به لحاظ ضریب نفوذ بیمه ای 6.28 است این در حالیست که در کشور نرم خسارت 2.2 و استان 2.34 درصد است.
نایب رئیس شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی استان افزود: سرانه حق بیمه نرم جهانی 639 دلار در دنیا، کشور 112 دلار و استان 48 دلار است که با یکدیگر توازن ندارند.
وی گفت: همچنین یکی از نشانه های مومن دوراندیشی است اما بیمه زیاد مورد توجه واقع نشده است.
وی با بیان اینکه 89 درصد منازل مسکونی کشور بیمه نیستند افزود: امید است صنعت بیمه در کشور به ویژه خراسان جنوبی به نرم جهانی برسد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7557*3028*خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.