یکی از استان هایی که از دیرباز میزبان زلزله های بالای هفت ریشتر و رکورددار این بلای طبیعی در 50 سال اخیر بوده، خراسان جنوبی است که از 34 حادثه شناخته شده کشور مستعد وقوع 27 مورد است.
شرایط اقلیمی این استان به گونه ای است که مستعد وقوع 75 درصد از بلایای طبیعی بوده و در این میان زلزله و خشکسالی در صدر آن قرار دارند و براساس بررسی های به عمل آمده، مردم خراسان جنوبی هر 10 سال یکبار شاهد زلزله ای بالای 6 ریشتر بوده اند.
زلزله دشت بیاض و فردوس در سال 47، طبس در سال 57، اردکول در سال 76 و زیرکوه در سال 91 همگی حاصل سناریوی 38 گسلی است که در این استان فعال است و هر لحظه امکان دارد ماندگارترین زلزله معاصر که در طبس اتفاق افتاد، تکرار شود و جدای از خسارت های عظیم مالی عده ای دیگر از هموطنانمان را داغدار کند.
خسارت های مالی و جانی هموطنانمان در مناطق غربی کشور که هنوز آمار مشخصی از آن در دسترس نیست باید تلنگری برای همه ما باشد که با ساخت و سکونت در خانه های غیر مقاوم، خودمان قاتل خود و خانواده مان نشویم.
دیگر وقت آن رسیده که هشدار کرمانشاه در سراسر کشور به خصوص خراسان جنوبی درسی برای متفاوت اندیشیدن و عمل کردن شود تا با مقاوم سازی و تغییر رویکرد در ساخت و سازها جلوی بسیاری از آسیب های پیش رو را بگیریم تا متحمل خسارت های غیر قابل برگشت نشویم.
الگوگیری از کشورهایی همچون ژاپن که در این زمینه موفق عمل کرده اند، قابل تامل و تدبر است زیرا تحول در ساخت و سازها در این کشور که روزی بر اثر یک زلزله هزاران نفر جان خود را از دست می دادند باعث شد با زلزله های بزرگتر از آن هم کمترین آسیب را متحمل شوند زیرا تغییر رویکرد آنها به موقع و کارشناسانه انجام شده است.
امروز بافت های فرسوده در شهرستان های مختلف استان تبدیل به گرداب هایی شده است که اگر تدبیری نشود در آینده امکان دارد جان و مال تعداد زیادی از هموطنانمان را ببلعد.
طرح های تشویقی، تسهیلات ارزان قیمت و ترغیب مردم برای مقاوم سازی بافت های فرسوده و از طرفی تامین زیرساخت های مورد نیاز این مناطق به وسیله دولت باعث خواهد شد که نمای نازیبا و غیرمقاوم شهری در این محله ها به تابلوی راهنمایی برای الگوگیری سایر استان ها در زمینه مقاوم سازی قرار گیرد تا با فرهنگ سازی این مهم بتوانیم کشوری مقاوم در برابر بلایایی همچون زلزله داشته باشیم و شاهد جان باختن خیل عظیمی از نیروهای انسانی که سرمایه های اجتماعی این مملکت هستند، نباشیم.
**خبرنگار ایرنا در بیرجند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.