سید عبد الحسین سجادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت زرشک در خراسان جنوبی متعلق به شهرستان قاینات است، افزود: سطح زیر کشت زرشک قاینات 4 هزار و 233 هکتار است که 3 هزار و 498 هکتار آن بارور و 735 هکتار آن غیر بارور می باشد.
سجادی یادآور شد: برداشت زرشک از اواسط مهرماه آغاز و تا اواسط آبان ماه نیز ادامه دارد که در شهرستان قاینات 10 هزار خانوار در بهره وری این محصول فعالیت دارند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاینات در ادامه گفت: به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه و اختلاف زیاد دمای شب و روز در اوایل پاییز ، محصول زرشک منطقه قاینات از کیفیت عالی و رنگ خوبی برخوردار است.
وی اضافه کرد : زرشک بی دانه در سالهای اخیر به صورت تازه نیز به بازار عرضه می شود و از آن برای تهیه شربت ، مربا و چاشنی انواع غذاها استفاده می شود که 30 درصد محصول به صورت تازه خوری و استفاده در صنایع و 70 درصد مابقی خشک شده و به صورت خشکبار عرضه می شود.
وی در خصوص صنایع و واحدهای فرآوری زرشک در شهرستان قاینات اظهار کرد : یک واحد کارخانه تولید کنستانتره زرشک، یک واحد کارخانه تولید شربت زرشک، یک واحد خشک کن زرشک و یک واحد بسته بندی و صادرات زرشک عمده ترین واحدهای فرآوری این محصول هستند.
مدیر جهاد کشاورزی قاینات اظهار کرد: با توجه به اهمیت آب در منطقه، جهت استفاده بهینه از منابع آبی، حدود 200 هکتار ازباغ های زرشک منطقه زیر پوشش شبکه های آبیاری تحت فشار قرار دارد.
سجادی افزود: در سال جاری برای حمایت از زرشک کاران منطقه بیش از 500 کیلوگرم انواع ریزمغذی در باغ هایی که مشکل تغذیه ای داشته توزیع و پنج مورد آنالیز خاک و آب از مناطق مختلف انجام و 15 هکتار نیز هرس الگویی در سطح شهرستان انجام شده است.
وی اضافه کرد : پنج مورد کلاس آموزشی و چهار مورد بازدید آموزشی در خصوص زرشک امسال در شهرستان قاینات برگزار شد.
در حال حاضر 97 درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی تولید می شود.
شهرستان قاینات با سه بخش مرکزی ، سده و نیمبلوک در شمال استان خراسان جنوبی قرار دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در 100 کیلومتری شمال بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
* 7218 * 6054* خبرنگار - محمد امین زرگر *انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.