علیرضا رفیعی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اداره کل مانند هر سال در خدمت مردم و نذورات آنها برای ذبح دام در ایام عزداری هاست لذا در این ایام اکیپ های بازرسی بهداشتی و شرعی ساماندهی و راه اندازی شده تا بر روند ذبح دام های نذری نظارت داشته باشند.
وی بیان کرد: در قالب طرح تشدید نظارت بهداشتی ذبح دام ویژه تاسوعا و عاشورا، اکیپ های بهداشتی از ابتدای صبح تا پایان مراسم در حالت آماده باش خواهند بود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ناظران بهداشتی در شبکه ها و پست های دامپزشکی، کشتارگاه و قربانگاه های هیات های مذهبی، بهزیستی، ارگان های زیر پوشش نهادهای حمایتی و غیره بر ذبح بهداشتی و شرعی دام های قربانی نظارت خواهند داشت.
وی عنوان کرد: نظارت دامپزشکی بر حمل، کشتار و توزیع فرآورده های خام دامی در مناسبت های خاص از جمله تاسوعا و عاشورا تشدید می یابد همچنین سامانه 1512 با هدف ارایه خدمات سریع و آسان دامپزشکی به عموم مردم از گذشته راه اندازی شده است.
رفیعی پور افزود: این سامانه به صورت 24 ساعت آماده دریافت گزارش های مردمی در رابطه با تخلفات صورت گرفته در حوزه دامپزشکی است.
وی گفت: این اداره کل در زمینه شستشو و ضدعفونی محل ذبح دام در معابر عمومی و محل تردد مردم نیز با همکاری شهرداری اقدام خواهد کرد.
وی با بیان اینکه میزان ذبح دام جلوی هیات های عزاداری با همکاری مردم و هیات های مذهبی کاهش یافته است گفت: تعدادی هم که انجام می شود باید تحت نظارت دامپزشکی باشد تا از بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب کریمه کنگو جلوگیری شود.

**آموزش ذبح بهداشتی یکهزار قصاب روستایی
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی توصیه کرد: مردم نذورات گوسفند، گاو و شتر خود را تحویل سر هیات یا مسئولان هیات ها بدهند تا به نیت خودشان دام مربوطه در کشتارگاه ذبح و در ایام عزاداری به عنوان غذای نذری بین مردم توزیع شود.
وی در ارتباط با ذبح دام در مناطق روستایی بیان کرد: برای ذبح بهداشتی دام در این مناطق در هفته های گذشته با ائمه جماعات بخش ها و دهستان ها هماهنگی لازم صورت گرفته و ذبح دام توسط قصابان آموزش دیده انجام خواهد شد.
رفیعی پور گفت: بیش از یکهزار نفر قصاب و ذبح کننده دام در مناطق روستایی استان آموزش های لازم در زمینه رعایت مسائل بهداشتی و ذبح را فرا گرفتند.
وی به هیات های عزاداری توصیه کرد علاوه بر جلوگیری از ذبح دام در معابر عمومی، برای حفظ سلامت خود و دیگر شهروندان با در نظر گرفتن توصیه های دامپزشکی بکوشند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028* خبرنگار- رقیه محمدی * انتشاردهنده- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.