حجت الاسلام محمدعلی تابعی در خطبه های نماز جمعه این هفته بیرجند افزود: نخستین عامل سعادت انسان در چارچوب سبک زندگی اسلامی توحید است، اگر نگاه در چارچوب الهی باشد، جهان بینی اسلامی هم شکل می گیرد، آن وقت انسان مومن باید بداند برای سعادتمند شدن چه مسیری را طی کند.
وی با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، یادآور شد: مسیر انسان برای رسیدن به رشد معنوی و ارزش های اسلامی، هدفمند باشد،امام صادق (ع) برای زندگی سعادت مند، پنج صفت ذکر کردند.
وی نخستین صفت را وفای به عهد و پیمان عنوان کرد و گفت: شکستن عهد موجب ضرر خواهد شد، آنچه در این ارتباط متعهد شدیم، پای بند به آن باشیم.
وی با بیان اینکه اشخاص خصوصا مومنان به عهد و پیمان شان پای بند باشند، تاکید کرد: آمار بالای ورودی پرونده های قضایی در دادگستری بیانگر پای بند نبودن افراد به عهد و پیمان است.
امام جمعه موقت بیرجند تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) همواره به عهد و پیمان خود با افراد پای بند بود ، این رفتار رسول الله یک آرمان اسلامی است، پیمانی که با افراد بسته می بست به آن وفادار بودند.
به گفته حجت الاسلام تابعی دومین صفت سبک زندگی اسلامی مدیریت است، اگر از کسی خواسته ای توقع داریم، برنامه ریزی ها و چشم اندازهای آن حتما مشخص باشد.
وی ادامه داد: افراد موفق، رهبران دینی، دانشمندان و چهره های بنام حتی در زندگی شخصی برنامه دارند، زیرا رسیدن به رشد و کمال نیازمند برنامه است،بدون محاسبه و برنامه نمی توان به جایی رسید و نباید وقت خود را بدون برنامه تلف کرد.
وی با بیان اینکه اسلام به تدبر در امور تاکید زیاد دارد، اظهار کرد: اگر مدیریت درست نباشد، سرمایه ها به هدر خواهد رفت به این دلیل با بهره وری و فرهنگ کار پایین در جامعه رو به رو هستیم.
به گفته امام جمعه موقت بیرجند، پیش بینی اشتغال افراد همزمان با تولد کودک، خصوصا در دوره پیش دستانی باید مورد توجه باشد، نه اینکه جوان 25 ساله به دنبال کار باشد، این مساله حاکی از بی توجهی به تعریف شغل برای افراد است.
خطیب جمعه بیرجند با تاکید به اینکه یکی از پایه های سعادت زندگی انسان ، کار و تلاش و توجه به اصل ایمان است، یادآور شد: امام علی(ع)، امام محمد باقر(ع) ، امام صادق و ... در گرمای تابستان مشغول کار بودند و از این فرصت ها برای بستر رشد استفاده کردند.
وی عنوان کرد: برای رسیدن به کمال ارزش های اسلامی و انسانی باید کار و تلاش کرد، اگر مدیریت درست نباشد، امکانات از بین خواهد رفت.
وی در ادامه از توجه ژاپنی ها برای برنامه ریزی اشتغال افراد اشاره کرد و گفت: راز موفقیت جامعه توسعه یافته این کشور آسیای توجه و سرمایه گذاری در عرصه مدیریتی است.
تابعی بیان کرد: آنچه باعث رشد خواهد شد، توجه به زمان، فکر، اندیشه و تلاش است و نباید از این حلقه زنجیره برای رسیدن به قله های پیشرفت غافل شد.
وی در بخشی از خطبه ها به برنامه ریزی و مدیریت امور زندگی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام اشاره کرد و گفت: سراسر زندگی این بزرگان مملو از نظم، انضباط و مدیریت است .
وی در ادامه از ایمان، به عنوان سومین صفت زندگی انسان یاد کرد و گفت: افراد به رفتارهای اجتماعی پای بند باشند، انسانی که هویت دینی و اسلامی دارد، اجازه نمی دهد دیگران در مورد او حرف بزنند.
وی از حسن خلق و آزاد بودن افراد به عنوان دیگر صفت ها در سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: واژه آزادی به معنای استقلال از همه گرایش هاست که در این ارتباط از ظرفیت رسانه ها ، نماز جمعه ، دانشگاه ها، مدرسه ، مسجد و ... برای ترویج سبک زندگی اسلامی استفاده کرد تا جامعه بر اساس آموزه های دینی مدیریت شود.
امام جمعه موقت بیرجند در خطبه دوم با اشاره به مناسبت های هفته آینده از جمله آغاز دهه کرامت، پذیرش قطعنامه 598 و بزرگداشت سالروز عملیات مرصاد در 5 مرداد 1367، افزود: در این عملیات با حضور جدی مردم، فداکاری یگان های مسلح، و سرداران بزرگ اسلام از جمله شهیدان شوشتری و صیاد شیرازی و ... حدود پنج هزار نفر از منافقان کشته شدند و دشمنان ما باید از سرانجام این عملیات درس عبرت بگیرند.
وی در ادامه به اهمیت و جایگاه نماز جمعه اشاره کرد و افزود: به فرموده مقام معظم رهبری ، نماز جمعه قرارگاه ایمان و تقواست که در آن حقوق نظام و حقوق مردم بیان می شود.
تابعی عنوان کرد: باید نماز جمعه تریبونی به دور از مسایل جناحی باشد که مشکل مردم در آن بیان شود، فرصتی هم برای مسئولان از جمله رئیس جمهوری، وزیران، استانداران، فرمانداران و مدیران سازمان هاست، آنچه را انجام داده اند، بیان کنند.
وی در ادامه به ایجاد استان خراسان جنوبی در سال 1383 اشاره کرد و یادآور شد: در این مدت به حقوق مردم برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی، زیرساخت ها خصوصا در راهسازی و ... توجه لازم نشده است .
وی با طرح این پرسش چرا جاده ورودی برخی شهرها در تعدادی از استان ها 2 بانده باشد؟، اما خراسان جنوبی از این نظر با مشکل رو به رو باشد، گفت: سال 95، 168نفر در جاده بیرجند - قاین جان باختند و تعدادی هم زخمی شدند و اسم آن را هم جاده مرگ گذاشتند.
وی از مسئولان استان خواست خلاء های موجود را برای ایفای حقوق مردم در عرصه های مختلف پر کنند.
تابعی در ادامه با اشاره به تایید کناره گیری حجت الاسلام علی رضایی امام جمعه مرکز خراسان جنوبی از امامت جمعه بیرجند تاکید کرد: رئیس شورای فرهنگی عمومی استان با توجه به فعالیت های علمی و دانشگاهی بر این عقیده هستند، در سنگر حوزه علمیه قم و تهران و مراکز دانشگاهی موثرتر خواهد بود.
وی در همین حال هرگونه فشار سیاسی و جناحی به آقای رضایی برای کناره گیری از امامت جمعه بیرجند را رد کرد و گفت: نماز جمعه 6 مرداد به امامت رضایی اقامه خواهد شد.
دکتر رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و مولف 20 اثر علمی و از چهره های بنام دانشگاهی و حوزوی خراسان جنوبی است.
2047* خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.