« هادی زراعتگر» روز سه شنبه در بازدید برخی مسئولان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از مرکز تحقیقات محمدیه خوسف به مناسبت، روز مزرعه افزود: در این شیوه جدید تعداد درخت در هر هکتار هزار و 250 اصله با فاصله 2 متر در ردیف و چهار متر بین ردیف است.
وی ادامه داد: در این شیوه با تلفیق روش های نوین مدیریت در احداث باغ سبب می شود تولید و عملکرد در واحد سطح به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در اکثر مناطق عنابکاری کاشت این گیاه به صورت سنتی مرسوم است، عنوان کرد: در سال های اخیر در بهترین حالت، تعداد درختان عناب در هر هکتار در باغ های یک دست از 300 تا 400 اصله بیشتر نبود.
به گزارش ایرنا، زراعتگر اظهار کرد: با توفیقی که در امر جوانه زنی بذرها و همچنین موفقیت هایی که در روش های پیوند این گیاه حاصل شد امکان تولید درختان پیوندی و احداث نهالستان عناب در استان فراهم شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر تمام درختان این باغ پیوندی است، پایه درختان مورد نظر از پایه کلون منطقه « نشتیفان» خواف است که بسیار به عناب ترش نزدیک است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: پیوندک های آن حاصل دستاورد پروژه های شناسایی، جمع آوری و ارزیابی ژرم پلاسم بومی عناب است که در فاز نخست از پیوندک های برتر کلون تجاری عناب استفاده شد و در فاز بعدی از گونه های برتر شناسایی شده و در دست ثبت استفاده خواهد شد.
زراعتگر گفت: در بیشتر باغ های سنتی عناب، درخت بدون هیچگونه روش ترتیبی خاصی سال ها به حال خود رها می شود و در بیشتر مواقع به دلیل اینکه شاخه های بارور پس از باردهی و برداشت در طول پاییز و زمستان ریزش می کنند هرس نیز انجام نمی شود.
وی ادامه داد: این روش نه تنها تعادل بین رویشی و زایشی را بر هم می زند بلکه انجام روش های مدیریتی داشت و برداشت را با مشکل مواجه می کند طوریکه شاهد درختانی تا 10 متر ارتفاع با باردهی نامناسب هستیم.
وی اضافه کرد: در روش نوین، شیوه تربیت و هرس درختان به گونه ای خواهد بود که با کنترل رشد رویشی، از رشد زایشی و عملکرد بسیار خوبی نیز برخوردار خواهد بود.
به گفته زراعتگر، وجود دامنه وسیع بردباری اکولوژیکی و گستره مقاومت زیاد درخت عناب در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی و خاک، خواص درمانی و نقش آن در طب سنتی و اثر زیست محیطی مورد توجه باغداران و کشاورزان مناطق خشک و نیمه خشک است و تقاضا برای توسعه آن روز به روز افزایش می یابد.

** گیاه عناب سازگار و مقاوم با اقلیم خراسان جنوبی
به گفته عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان عناب در خراسان جنوبی با وجود شرایط نامساعد آب و هوایی گرم و خشک و بارندگی متوسط سالانه کم ( حدود 150 میلی متر) و دارا بودن اراضی فقیر و شور، گوی سبقت را در سازگاری و مقاومت بین سایر گیاهان زراعی و باغی ربوده است.
زراعتگر یادآور شد: این گیاه با تولید مناسب و رشد بهینه به عنوان محصول مهم منطقه مطرح است، تعداد بهره برداران و باغداران زیادی در زنجیره تولید، توزیع و فرآوری محصول در استان نقش دارند.
پرداختن به جنبه های مختلف گیاه عناب از دیرباز در دستور کار محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قرار دارد، امید است بتوان حرکتی نوین و تاثیر مثبتی در اقتصاد باغداران مناطق تحت گسترش این گیاه داشته باشد.
سالانه چهار هزار و 860 تن محصول که 97درصد عناب کشور است، از 2 هزار و 862 هکتار اراضی کشاورزی خراسان جنوبی برداشت می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.