ادامه مطلب به این شرح است: جایگاه هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان برای برخی نهادها و سازمان ها شناخته شده نیست.
تا آن جا که برخی ارگان ها با برگزاری رقابت های ورزشی در روستاها بدون هماهنگی با هیئت، فعالیت های هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی را تحت الشعاع قرار می دهند.
آن طور که دبیر هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان می گوید: برخی هیئت ها و سازمان ها رقابت های ورزشی نظیر همایش پیاده روی، رقابت های والیبال و... را در روستاها در حالی برگزار می کنند که هیچ گونه هماهنگی با هیئت شهرستان و یا استان در این زمینه انجام نمی دهند.
چاجی تاکید می کند: بر اساس قوانین هر گونه فعالیت ورزشی در روستاها باید یا توسط هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی و یا با مشارکت این هیئت انجام شود.
به گفته وی حتی مدیران ادارات ورزش و جوانان برخی شهرستان ها بدون هماهنگی با هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی ومحلی شهرستان در دهگردشی ها شرکت کرده و در روستاها قول تامین توپ و تور را می دهند در حالی که باید این تجهیزات توسط هیئت شهرستان تامین شود.
وی با بیان این که تعهدات هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی در برگزاری رقابت های استان نسبت به سایر هیئت ها بیشتر است ادامه می دهد : هزینه های خوراک، مکان، ایاب و ذهاب و توزیع اقلام ورزشی بر عهده هیئت بوده و این باعث می شود برگزاری رقابت های استانی حتی از رقابت های کشوری نیز بیشتر شود بر این اساس لازم است مسئولان ورزش استان تمهیداتی را در نظر بگیرند.

** جام نوروز
دبیر هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان در ادامه جشنواره فرهنگی ورزشی و بازی های بومی و محلی با عنوان جام نوروز 96 در روستاهای استان را کم فروغ تر از سال های گذشته ارزیابی و به این نکته اشاره می کند که با توجه به کمبود اعتبارات فقط در روستاهایی از شهرستان های خوسف، سربیشه، طبس و نهبندان برنامه هایی برگزار شد.
چاجی، با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی و بازی‌های بومی و محلی نوروز در رشته های هفت‌سنگ، دال پلان، طناب کشی، فوتسال و والیبال می افزاید: این ویژه برنامه های فرهنگی و ورزشی در رده های مختلف سنی و با هدف ایجاد شور و نشاط، شناسایی نوجوانان مستعد در امر فعالیت های ورزشی، استفاده از ظرفیت های موجود در کانون به منظور ایجاد انگیزه و همچنین غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در ایام تعطیلات نوروز برگزار می شود .
وی با اشاره به ایجاد یک فضای پرنشاط به دنبال برگزاری جشنواره های فرهنگی و ورزشی در روستاها می افزاید: اهالی روستاها از این جشنواره ها استقبال خوبی می کنند اما تداوم و توسعه برنامه های ورزشی در روستاها جهت همگانی کردن رشته های مختلف ورزشی نیازمند همکاری و همراهی بیشتر مسئولان است.

** 900ورزشکار
دبیر هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان با اشاره به سازماندهی 900 ورزشکار زیر نظر هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان ادامه می دهد: بر خلاف نظر هیئت پزشکی ورزشی استان، هیئت والیبال و فوتبال استان بیمه ورزشی هیئت روستایی و بازی های بومی و محلی را قبول ندارند.
و به همین دلیل روستاییان برای حضور در رقابت های والیبال و فوتسال باید بیمه ورزشی این هیئت ها شوند.
به گفته «چاجی» این مسئله باعث شده بسیاری از ورزشکاران در حالی که روستایی هستند جزو آمار هیئت به حساب نیایند و این شرایط در حالی است که هیئت روستایی بیمه سایر هیئت ها را قبول دارد.
او با اشاره به وجود تشکیلات هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی در تمام شهرستان های استان ادامه می دهد: هیئت های قای ، نهبندان و سربیشه نسبت به سایر هیئت ها فعال تر بوده و در طبس و خوسف هم هیئت ها به تازگی فعال شده اند و اقدامات خوبی انجام شده است.
به گفته وی حدود 160 خانه ورزش روستایی در استان وجود دارد که این خانه ها با حمایت هیئت و اداره ورزش و جوانان تجهیز شده است اما در شرایط فعلی فردی که مسئولیت این خانه ها را بر عهده بگیرد و رابط بین روستا و هیئت و اداره ورزش باشد، وجود ندارد.
وی در این زمینه تاکید می کند: با پیگیری های انجام شده قرار است از طریق ورزش و جوانان شهرستان و دهیاری روستاها یک نماینده به هیئت معرفی شود تا از این طریق بتوان خانه های ورزش روستایی را هم ساماندهی کرد و در جهت توسعه ورزش روستایی گام برداشت.
به گفته وی هم چنین سال گذشته از طریق طرح مبارزه با مواد مخدر 25 خانه ورزش روستاهای مرزی تجهیز شد و پیگیری برای جذب این گونه اعتبارات مدنظر است.

** 107 جشنواره
به گفته دبیر هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان توجه به زیرساخت‌ها و برگزاری مسابقات ورزشی با هدف احیای بازی‌های بومی و محلی و افزایش انگیزه در اهالی روستاها یکی از برنامه‌های مهم هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری است.
وی در ادامه به برگزاری 107 جشنواره فرهنگی ورزشی و 275 مسابقه ورزشی در رشته های فوتسال، والیبال ، پینگ پنگ ، دو ومیدانی و 68 همایش پیاده روی خانوادگی در سال گذشته در روستاهای استان در این راستا اشاره می کند.
او با اشاره به 5 اعزام تیم های بومی و محلی استان به رقابت های کشوری در سال گذشته ادامه می دهد: تیم های هفت سنگ، دال پلان و طناب کشی در پنجمین دوره رقابت های بومی و محلی بسیجیان کشور در استان هرمزگان شهر بندر عباس حضور داشتند که در رشته هفت سنگ مقام سوم را به دست آوردند.
به گفته وی در اعزام ورزشکاران به هشتمین دوره رقابت های بومی و محلی کشور در اصفهان در رشته های هفت سنگ، دال پلان، کشتی محلی و لی لی در رشته هفت سنگ قهرمانی و در رشته لی لی عنوان سوم کسب شد.
وی در ادامه به این نکته اشاره دارد که هم چنین در اعزام تیم استان به هشتمین دوره رقابت های بسیجیان کشور در سنندج در رشته هفت سنگ مقام چهارم و دال پلان مقام ششم و در مسابقات شمال شرق کشور(آقایان) در بجنورد در رشته هفت سنگ و دال پلان مقام قهرمانی به دست آمد.
همچنین بانوان در رشته طناب کشی قهرمان و در هفت سنگ سوم شدند.
وی به برگزاری 6 رقابت استانی در سال گذشته هم اشاره می کند و می افزای : دوی صحرانوردی گرامیداشت سوم خرداد در خوسف، بازی های بومی و محلی در آرین شهر، مسابقات هفت سنگ و دال پلان آقایان در بیرجند و بانوان در قاین، جشنواره فرهنگی ورزشی امید و مسابقات بومی و محلی استان در نوفرست بیرجند و مسابقات والیبال روستایی جام مرزداران در درح سربیشه از جمله این رقابت ها است.

** تاکید بر حمایت
وی با تاکید بر حمایت از هیئت برای توسعه ورزش روستایی می افزاید: گرچه در روستاها امکانات ورزشی مطلوبی وجود ندارد و ورزشکاران از وجود مربیان حرفه ای بی‌بهره اند اما در برخی موارد ورزشکارانی در این محیط‌ها پرورش می‌یابند که در سطح ملی و جهانی افتخارآفرین می‌شوند.
به گفته وی توجه به ورزش روستایی با هدف بالا بردن روحیه و نشاط اجتماعی موضوعی است که در استان به دلیل بالا بودن تعداد روستاها تا حدودی نهادینه شده اما توسعه ورزش در روستاها نیازمند حمایت بیشتر از سوی مسئولان و خیران ورزش یار است .
وی با اشاره به کمبودهای اعتباری هیئت ادامه می دهد: در مدت14 ماه که از برگزاری مجمع انتخاب رئیس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان می گذرد 30 میلیون ریال اعتبار از فدراسیون به هیئت کمک شد که این اعتبار صرف هزینه های برگزاری مجمع انتخابی هیئت استان شد.
وی می گوید:در این مدت فقط 70 میلیون ریال اعتبار توسط اداره کل ورزش وجوانان به هیئت اختصاص یافته و تمام فعالیت هایی که در یک سال گذشته انجام شده با استفاده از اعتبارات ورزشی استانداری که با پیگیری رئیس هیئت اختصاص یافته انجام شده است.
به گفته وی شوراها و دهیاری های روستاها و هم چنین پایگاه های بسیج در روستاها مجموعه هایی هستند که اعتبارات فرهنگی و ورزشی در اختیار دارند که می توان با مشارکت آن ها با هیئت به دور از موازی کاری چراغ ورزش روستایی را روشن داشت.
*3215*2047*خبرنگار-محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده-عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.