محمدصادق معتمدیان پنجشنبه شب در نشست بررسی مسائل صنعت آب و برق استان خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه وزیر نیرو به این استان برگزار شد افزود: امسال در بیش از ۵۰۰ روستا، تامین آب شرب از مطالبات مردمی بود که با همکاری وزارت نیرو و دستگاه‌های متولی تنش آبی در روستاها را با افزایش حجم آبرسانی رفع کردیم.

وی بیان کرد: با تصویب نهایی سند سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی که هفته آینده در کمیته ملی سازگای با کم آبی با حضور معاون اول رئیس جمهوری انجام خواهد شد، قدم‌های خوبی در حوزه مدیریت مصرف آب در استان برداشته خواهد شد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: میزان تخصیص آب از دریای عمان طی هفته آینده مشخص خواهد شد که از پروژه‌های ارزشمند تامین آب استان است.

وی اضافه کرد: در برنامه میان‌مدت و تا افق ۱۴۲۵ به صنعت آب و برق استان توجه جدی شده و منابع آبی استان از بلاتکلیفی خارج خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم در این نشست گفت: امسال ۸.۵ درصد بودجه آب و فاضلاب کشور به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

حمیدرضا جانباز افزود: خراسان جنوبی با توجه به اقلیمی که دارد با محدودیت منابع آب مواجه است که این موضوع محدودیتی برای این استان ایجاد نمی‌کند چرا که ما هنوز امکان استفاده از پساب را داریم.

وی تصریح کرد: به سرمایه گذاران تاکید شود که کم آبی محدودیت جدی در خراسان جنوبی نیست و هرجا نیاز به احداث صنعت بزرگ است از پساب‌های بکر استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: برای تامین آب میان مدت خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شده‌است و تلاش کردیم با توجه به محدود بودن منابع اعتباری کشور، محدودیتی در زمینه طرح‌های آبرسانی خراسان جنوبی ایجاد نکنیم.

وی با اشاره به اینکه درخصوص آب روستایی شاخص آب خراسان جنوبی از شاخص کشوری کمتر نیست افزود: در استان‌های دیگر هم وضعیت آب روستاها نامطلوب است.

وی عنوان کرد: قرار خوبی با استاندار خراسان جنوبی گذاشته‌ایم که طی ۲ هفته آینده نهایی می‌شود و در قالب ماده ۵۶، خراسان جنوبی سومین استانی است که می‌تواند از این ظرفیت استفاده می‌کند.

جانباز گفت: نکته مهمی که باید در همه شهرهای خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد، فرصتی است که شرکت آب و فاضلاب برای شوراهای اسلامی و شهرداران به عنوان سهامداران فراهم کرده است و در برخی از استان‌ها از این فرصت خیلی خوب استفاده شده است.

 وی با تاکید براینکه از مکانیزم تبصره سه در استان خراسان جنوبی می‌توانیم نهایت استفاده را داشته باشیم گفت: این قول را ما هم می‌دهیم که متناسب و متناظر در این موضوع کمک کنیم.

جانباز افزود: طرح فاضلاب خوسف توسط وزیر نیرو تصویب و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده که باید استاندار و نمایندگان استان پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: در مسکن مهر قرار بود تکمیل زیرساخت‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی انجام شود که وزارت نیرو به تعهدات خود عمل کرده و باید وزارت راه و شهرسازی هم به تعهدات خود عمل کند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در چهار سال گذشته هفت هزار نفر در شهرستان نهبندان مهاجرت کردند که یکی از دلایل اصلی آن مشکل کم آبی بوده است.

نظر افضلی افزود: در شهرستان سربیشه ۱۶ مجتمع آبرسانی نیمه تمام داریم که برای تکمیل آنها به ۸۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و با شرایط  تخصیص اعتباری در سال جاری تا ۲۰ سال دیگر هم این مجتمع‌ها تکمیل نمی‌شود.

وی بیان کرد: مردم در سرکشی از روستاهای خراسان جنوبی فریاد العطش سر می‌دهند که نیاز است تدبیری اندیشیده شود تا تشنگی مردم در کوتاه مدت رفع شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه با تاکید بر اینکه رفع مشکل برق معادن منطقه شاهکوه نهبندان ضروری است اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود تا امسال سد سیاهو سربیشه تکمیل شود.

وی گفت: کاهش حق آبه چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی بر روی زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته که اگر ظرفیتی دیگری برای اشتغال مردم در نظر گرفته نشود این موضوع باعث مهاجرت آنان خواهد شد و برق‌رسانی به برخی چاه‌های کشاورزی نیز در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: بیرجند با دو حرکت می‌تواند متحول شود که در این خصوص باید تصفیحه خانه بیرجند فعال شود تا مردم آب آشامیدنی سالم مصرف کنند.

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی افزود: تصفیه خانه فاضلاب بیرجند نیز اگر تکمیل شود مشکل این شهر حل می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای شبکه فاضلاب شهر خوسف چون این شهر روی بستری از خاک غیرجذبی قرار گرفته، ضروری است و سال جاری نتوانستیم برای اجرای فاضلاب این شهر ردیف بودجه ای بگیریم و سال آینده وزارت نیرو هم همکاری کند ما هم پیگیری می‌کنیم که این طرح در ردیف بودجه قرار گیرد.

نماینده مردم سه شهرستان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: در مسیر طرح انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند تعداد زیادی روستا قرار دارند که باید آبرسانی به این روستاها از محل این طرح دیده شود.

وی افزود: خشک شدن بسیاری از قنات‌ها در روستاها مربوط به سوء مدیریت اداری در چند دهه گذشته به دلیل مجوز دادن به چاه‌های عمیق بوده است که باید بین روستائیان به عنوان صاحبان اصلی آب و متولیان چاه‌های عمیق تمایز قائل شویم.

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تامین آب شهرها باید دوشبکه ای شود و آب شرب و بهداشتی جدا شوند.

محمدرضا امیرحسنخانی بیان کرد: طرح فاضلاب برای شهرستان‌های طبس، سرایان، بشرویه و فردوس هنوز اجرایی نشده است که باید دراین خصوص دولت اقداماتی را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آب باید دولت بخش خصوصی را فعال کند گفت: در پروژه‌های وسیع باید از مردم کمک گرفت و همچنین اختیارات بیشتری به استان‌ها داده شود.

وی اظهار داشت: چرا در احداث چاه‌های تامین آب برای روستاها از ریش سفیدان منطقه مشورت گرفته نمی شود، مردم بومی مناطق خیلی خوب می‌فهمند و باید به عقل جمعی هم احترام بگذاریم.

نماینده مردم چهار شهرستان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: هرچه به مردم و شوراهای روستاها اختیارات بدهیم مردم با هزینه کمتر و سریعتر و کارشناسی شده پروژه‌ها را انجام خواهند داد.

رئیس شوراهای اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: معوقات ۶ ماهه آبداران استان پرداخت نشده است که باید چاره اندیشی شود.

محمدرضا قرایی بیان کرد: در مجتمع یک هزار واحدی قاین هنور طرح فاضلاب اجرا نشده و فاضلاب در کوچه‌ها روان است که باید این مشکل رفع شود.

وی گفت: در برخی روستاهای خراسان جنوبی مردم برای شستن اموات خود آب ندارند و ۴۵۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود که آب ارسالی نیز گاهی غیربهداشتی است.

وزیر نیرو روز پنجشنبه وارد خراسان جنوبی شد و بازدید از نیروگاه زغال‌سنگ سوز طبس، آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به شهر طبس، افتتاح طرح آبرسانی همزمان به ۲۰ روستای خراسان جنوبی، بهره برداری از نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی سربیشه، افتتاح همزمان ۱۶۵ طرح برق‌رسانی استان، آغاز عملیات خط انتقال آب از دشت مختاران به شهر بیرجند، دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، بازدید از روستاهای اطراف بیرجند و شرکت در نشست جمع بندی از برنامه های سفر رضا اردکانیان به این استان بود.

۷۵۵۶*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.